ProRail: meer treinen reden op tijd in 2018

In 2018 kwam 92,6 procent van de reizigers op het hoofdrailnet op tijd op de plek van de bestemming, tegenover 90,5 procent in 2017. Op de regionale lijnen reed 94,6 procent van de treinen op tijd, tegenover 93,9 procent het jaar daarvoor. Spoorbeheerder ProRail spreekt van een record.

Op de HSL-Zuid kwam 82,7 procent van de reizigers op tijd. Dat is net boven de norm van het ministerie van 82,5 procent. De reizigerspunctualiteit wordt sinds 2017 op een andere manier berekend. Om een betere vergelijking met voorgaande jaren mogelijk te maken, heeft ProRail de cijfers voor 2016 op de nieuwe manier berekend.

Volgens ProRail zijn de verbeterde prestaties te danken aan een compleet herontworpen dienstregeling van 2017. “Na een destijds wat moeizame start stegen de prestaties in 2017 structureel tot boven het niveau van de voorgaande dienstregeling. In 2018 hebben we die verbetering kunnen voortzetten, vooral door het inzetten van feedbackloops en door het werken met meer standaard afhandelscenario’s en leidraden in de keten.”

Punctualiteit hoofdrailnet 2018, bron: ProRail

Prestaties HSL-Zuid

In de eerste drie maanden van 2018 waren de prestaties op de HSL positief. In de maand januari werd zelf een punctualiteit van 88,5 procent bereikt. Na de introductie van de IC Brussel en Eurostar op de HSL in april nam de reizigerspunctualiteit echter af. In juli werd een dieptepunt bereikt (79,8%), door een opeenstapeling van incidenten: uitloop van werkzaamheden, aanrijdingen met grote impact en objecten op het spoor.

Daarnaast zorgde extreme hitte in juli veroorzaakte meer wisselstoringen en materieeldefecten. Daarnaast was er minder materieel beschikbaar vanwege een software-update van de Traxx-locomotieven. In december namen de prestaties verder af naar een punctualiteit van 77,6 procent door diverse strandingen door defecten in het materieel vanwege een fout in de software-update.

Reizigerspunctualiteit versus treinpunctualiteit

Op het hoofdrailnet en de HSL-Zuid wordt de reizigerspunctualiteit gemeten. Daarbij heeft de reiziger bij aankomst op zijn of haar uitcheckstation minder dan 5 minuten vertraging had ten opzichte van de reis die de reiziger vanaf het moment van inchecken volgens de reisplanner had kunnen maken.

Voor de regionale series meet ProRail de treinpunctualiteit, waarbij het percentage treinaankomsten op een representatieve selectie stations wordt weergeven. De punctualiteit wordt daarbij aangeven met een tijd van minder dan 3 minuten. Daarbij worden uitgevallen treinen of aankomsten van vervangende treinen niet meegerekend.

De punctualiteit op de regionale lijnen was in 2017 gedaald naar 93,9 procent, met name door de nieuwe concessie in Limburg en de gewenningsperiode. De aanloopproblemen zijn in de loop van 2017 grotendeels opgelost in samenwerking met de regionale vervoerders, waardoor de prestatie in 2018 sterk is verbeterd tot 94,6 procent treinpunctualiteit.

Punctualiteit regionale lijnen 2018, bron: ProRail

Prestaties goederenvervoer

De prestaties van het goederenvervoer worden sinds 2018 op een nieuwe manier gemeten. De prestatie-indicator transitotijd goederenvervoer meet welk deel van de goederentreinen door toedoen van ProRail meer dan een half uur langer onderweg is dan de geplande transitotijd. Transitotijd staat voor de totale verblijfstijd van een goederentrein op het Nederlandse deel van hun traject.

Omdat deze prestatie-indicator “geen volledig beeld van de door verladers beleefde kwaliteit” geeft, geeft ProRail aan dit jaar nog samen met vervoerders naar aanvullende stuurindicatoren te kijken. Het is de bedoeling dat daarmee de “totale kwaliteit beter inzichtelijk wordt gemaakt”.

Lees ook:

ProRail: station van de toekomst bestaat uit vier verdiepingen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail: meer treinen reden op tijd in 2018”

Pat Rick|25.04.19|11:33

De Maaslijn haalde in de eerste 2 maanden van 2018 nog niet eens de 85%, en bleef daarna ook achter. Bovendien zijn treinen te kort of rijden niet op maximale lengte waardoor het erg druk is. Op korte termijn is hier dringend meer materieel nodig.

Als NS dit nog had gereden, had men makkelijker meer materieel kunnen inzetten van elders. Fragmentatie van het spoor werkt hier dus duidelijk tegen

Arco Sierts|03.05.19|07:53

@Pat Rick: je zegt het juist – “als … dan”. Maar laten we ons effe bij de feiten houden: heeft NS ooit voldoende geschikt (diesel)materieel in voorraad gehad? Was & is er bij NS nooit materieeltekort?? Het stellen van de vraag is het geven van het antwoord, me dunkt.

Waar het voor de reiziger ten principale om gaat, is dat het gebeurd! Dat het geregeld is – niet alleen in theorie – maar ook in de praktijk. Ik denk dat je al snel moet constateren dat in beide modellen de klant genegeerd wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.