Foto: Marina Kemp

Steeds meer interesse voor lorrie die beginnende spoorstaafschade meet

Hoe eerder minuscule scheurtjes in spoorstaven ontdekt worden, hoe sneller ze hersteld kunnen worden. Zijn ze eenmaal te diep, dan is vernieuwen nog de enige optie. Wervelstroommetingen of Eddy Current-metingen zijn een prima hulpmiddel om beginnende scheurvorming op te sporen, maar de metingen zijn soms onnauwkeurig of erg arbeidsintensief. Asset Insight ontwikkelde een meetinstrument voor light- en heavyrail dat niet alleen accuraat is, maar ook snel. De Eddy Current Lorrie meet wervelstromen met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur. Verschillende spooraannemers en vervoerders hebben inmiddels al metingen laten verrichten, waaronder GVB.

Asset Insight voerde al ultrasoon metingen uit om grotere scheuren vanaf 4 of 5 millimeter te kunnen opsporen, maar zocht ter aanvulling een oplossing om ook beginnende scheuren met een diepte van 0,5 tot 4/5 millimeter zichtbaar te kunnen maken. Aanleiding was de wens van VolkerRail, één van de bedrijven waar Asset Insight uit voortgekomen is. Bij de overschakeling van onderhandse gunningen voor spooronderhoud naar PGO-contracten (Prestatie Gericht Onderhoud) hebben de spooraannemers immers meer verantwoordelijkheden gekregen om het spoor beschikbaar en in goede staat te houden. Tijdig opsporen van kleine scheurtjes kan grotere schade voorkomen.

Eddy Current Lorrie

Toen Asset Insight begon met de ontwikkeling van het nieuwe meetinstrument bestonden er al Eddy Current Walking Sticks. Dat zijn apparaten die met de hand over het spoor geduwd worden door de specialisten die de metingen uitvoeren. Het nadeel is dat zo’n meting behoorlijk arbeidsintensief is, terwijl de vakmensen die dat werk kunnen doen schaars zijn. Om het hele spoor in kaart te brengen moet het werk door twee mensen gebeuren, want een walking stick kan maar een spoorstaaf tegelijk meten.

Dat moet efficiënter kunnen, dacht projectmanager Jan Huiskes. Zijn idee om de EC Lorrie te ontwikkelen ging niet zonder slag of stoot, zo bleek uit de proeven met een eerste prototype. “De lorrie kon het in eerste instantie niet aan om met 20 kilometer over het spoor te rijden.” Een tweede versie werkte wel.

Efficiënter onderhoud

Inmiddels is het nieuwe gecertificeerde meetinstrument ongeveer een jaar in gebruik. “Het afgelopen jaar hebben we zo’n 2000 kilometer spoor gemeten voor verschillende grote spooraannemers en voor GVB. Dit jaar beginnen we ook bij een ander lightrail bedrijf”, vertelt Huiskes. Met de gedetailleerde gegevens en de adviezen die Asset Insight aanlevert kunnen aannemers hun onderhoud efficiënter regelen doordat ze precies weten waar de schades zitten en hoe ze die moeten aanpakken. Dat bespaart kosten. Door meetgegevens van verschillende sessies te vergelijken, worden patronen zichtbaar, waardoor beter te voorspellen valt wanneer en op welke plekken onderhoud nodig is.

Huiskes verwacht ook vanuit andere vervoerders en spooraannemers wel interesse, in binnen- en buitenland. De huidige EC Lorrie, te zien tijdens RailTech Europe 2019 bij de stand van Asset Insight, werkt prima, maar is wat Huiskes betreft nog niet uitontwikkeld. De opzet is om met hetzelfde apparatuur niet alleen Eddy Current-metingen uit te voeren voor de kleinere beschadigingen, maar ook ultrasone metingen voor de scheuren vanaf 4 – 5 millimeter. Dat is nu al mogelijk, alleen zit die optie nog in een testfase. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan het comfort voor de vakmensen die de metingen uitvoeren. Mogelijk wordt de lorrie overdekt.

GVB

GVB zag Eddy Current-metingen als nuttige aanvulling op ultrasone metingen, die het Amsterdamse vervoerbedrijf al langer laat doen. Het bedrijf wilde ook de kleinere beschadigingen op het metrospoor in beeld krijgen. “Je bent er eerder bij en kunt daardoor sneller reageren”, zegt technisch analist Henny Compier. “We monitoren de metrobaan constant.” Dat Asset Insight beide metingen binnenkort tegelijkertijd kan uitvoeren was een pluspunt. Voorafgaand aan de oplevering van de Noord/Zuidlijn heeft Asset Insight de EC Lorrie een aantal malen ingezet om te kijken of de nieuwe metrolijn kleine schades vertoonde. Die waren er inderdaad, onder meer door het werkverkeer. “Vlak voordat we gingen frezen hebben we nog een meting laten uitvoeren en daarna nog een keer. Na het frezen bleek bijna alles weg te zijn”, aldus Compier. Ook de rest van het metronet is inmiddels al een keer gemeten met de EC Lorrie. De bedoeling is om dat voortaan jaarlijks te doen.

Dat inzichtelijk maken van beginnende scheuren lonend is, daar is Compier wel van overtuigd, al is het lastig om in te schatten hoeveel het oplevert. Meer meten leidt mogelijk ook tot frezen van de spoorstaven, maar die kosten wegen volgens hem niet op tegen de besparingen. “Op tijd schades ontdekken en onderhoud plegen is uiteindelijk goedkoper dan vernieuwen.” Maar er is nog belangrijkere overweging om vroegtijdig inzicht te krijgen in de staat van het spoor. Compier: “Veiligheid van onze reizigers staat voorop. Daarom willen we op tijd onderhoud doen.” Dat voorkomt ook de kans op spoorstaafbreuken.

Schouwen

Overigens komt er met de wervelstroommetingen die de EC Lorrie voor GVB uitvoert geen einde aan de visuele inspecties van de eigen medewerkers van het vervoerbedrijf. Schouwen blijft nodig, meent Compier. Ook het onderhoudspersoneel signaleert afwijkingen, al zijn hele kleine scheurtjes natuurlijk niet met het blote oog te zien. Met alle data die de visuele inspecties en de metingen van de EC Lorrie opleveren, krijgen Compier en zijn collega’s een heel compleet beeld. Zo kunnen ze steeds beter bepalen waar en wanneer frezen of slijpen nodig is om de levensduur van het spoor te verlengen.

Lees ook:

Inspectation ontvangt certificaat voor geavanceerde meettrolley

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.