Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

Nog veel te verbeteren op hogesnelheidslijn

Het ziet ernaar uit dat de NS in 2018 net als in 2017 de afgesproken reizigerspunctualiteit van 82,1 procent op de hogesnelheidslijn gaat halen. Daar staat wel tegenover dat nog een aanzienlijk deel van de HSL-treinen is uitgevallen. Het personeel op de HSL-lijn ziet nog veel knelpunten die opgelost moeten worden.

Zelf spreekt de NS over 5 tot 7 procent van de treinen die uitvallen op de HSL. Dat gebeurde in oktober 27 keer, in november 28 keer. De afname is te danken aan het feit dat de NS bezig is het oplossen van een softwareprobleem. Driekwart van de uitval wordt veroorzaakt door een trein.

Uitval

Cijfers van ProRail laten veel meer strandingen zien. Op het traject tussen Amsterdam en Breda kwam het percentage volgens de ProRail-cijfers de afgelopen twaalf maanden uit boven de 10 procent. Ook op de trajecten tussen Amsterdam CS – Rotterdam CS en Brussel Zuid – Amsterdam CS lagen de uitvalpercentages ruim boven de 8 procent, met uitzondering van Amsterdam CS – Brussel (7,9 procent).

Tot en met november kwam de reizigerspunctualiteit volgens NS uit op 82,7 procent. Dat betekent dat 82,7 procent van de reizigers binnen vijf minuten van de beloofde aankomsttijd arriveerde. Dat is weliswaar boven de afgesproken norm van 82,1 procent, maar toch moet het beter, stelt NS.

Dat geldt niet alleen voor de verbinding, maar ook voor het materieel. De nieuwe intercity’s die inmiddels besteld zijn moeten zorgen voor verbetering, maar die komen pas eind 2021. Het nieuwe materieel zal de Traxx-locomotieven vervangen, die nu nog in gebruik zijn. De Traxx-locomotieven zorgen geregeld voor storingen, waardoor treinen stranden op de HSL. Ook de infrastructuur blijft kwetsbaar volgens NS. Tot die tijd moeten de verbeteringen komen van aanpassingen aan de lijn zelf. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Milieu maakte eerder al bekend dat ze 60 miljoen euro uittrekt voor verbeteringen op de korte en middellange termijn. De kleine 700 miljoen euro die het gezamenlijke langetermijn-verbeterplan van NS en ProRail kost, vindt ze te duur.

Onvrede

Vakbond FNV Spoor heeft onlangs uit onvrede een speciale HSL-werkgroep opgezet met vertegenwoordigers van alle medewerkers die betrokken zijn bij die lijn. De werkgroep maakt zich onder meer zorgen over de gebrekkige opleiding en ondersteuning. Er zijn volgens de vakbondsleden verschillende knelpunten die bijdragen aan het aantal en de duur van strandingen. De werkgroep komt half januari met een manifest waarin staat hoe de prestaties en het werkplezier op de HSL met een beperkt aantal extra kosten verbeterd kunnen worden.

Elke dag rijden er zo’n 250 treinen over de HSL. Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de lijn is de afgelopen twee jaar gestegen met ongeveer dertig procent. De HSL wordt zowel gebruikt voor binnenlandse verbindingen (bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Rotterdam, maar ook naar Den Haag en Eindhoven) en internationale verbindingen (naar Brussel, Parijs en Londen).

Lees ook:

ProRail en NS krijgen nul op het rekest voor verbeterplan HSL

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Nog veel te verbeteren op hogesnelheidslijn”

John rdam|27.12.18|12:22

NS registreert natuurlijk alleen de punctualiteit van reizigers die de reis inderdaad aanvangen en dan vertraging oplopen. Maar de reizigers die op basis van het zoveelste bericht dat er weer eens een trein gestrand is een uur later van huis gaan of dan maar de auto pakken zitten daar natuurlijk niet bij. Mijn ervaring is dat op R’dam – Eindhoven en R’dam – Brussel de trein een volstrekt onbetrouwbaar vervoermiddel is geworden, wat ik dus bij voorkeur mijd. Toch komt NS er weer mee weg…..

Hans Slobbe|27.12.18|13:07

John rdam
En hoe gaat het als U per auto reist.
Geen enkele vertraging zeker.
Zeker naar Brussel niet, toch?
Nee, de auto is een volstrekt betrouwbaar vervoermiddel.
Natuurlijk kan en moet het beter, maar veel zaken liggen niet echt aan NS maar aan de baan.
Maar NS krijgt de schuld.
Overigens, hoe vaak heeft U per trein gereisd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.