V250, Fyra, AnsaldoBreda

ILT: keuringsinstanties onvoldoende onafhankelijk bij certificeren treinen

Bedrijven die als erkende keuringsinstantie nieuwe treinen keuren en certificeren, stellen zich niet onafhankelijk genoeg op tegenover de fabrikanten. Ze voldoen wel aan de wettelijke eis dat ze onafhankelijk en onpartijdig zijn, maar om tijd en geld voor hun opdrachtgevers te besparen maken ze niet altijd de juiste keuzes. Dat blijkt uit onderzoek door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De Inspectie stelt dat de certificeringsinstellingen te weinig tijd nemen voor audits bij de fabrikant. Ook leggen ze geen onaangekondigde bezoeken af als extra controle. Wel hebben de auditors voldoende vakkennis. ILT voerde het onderzoek uit naar aanleiding van de parlementaire enquête in 2015 over de hogesnelheidstrein Fyra.

De Fyra werd goedgekeurd door Lloyd’s Register. Eind 2012 gingen de eerste treinen rijden, maar werden al na zo’n veertig dagen van het spoor gehaald vanwege diverse gebreken.

Toezicht

ILT houdt in Nederland toezicht op de keuring en certificering van nieuwe treinen, locomotieven en wagons. De inspectie doet die keuringen niet zelf. De treinfabrikant schakelt een commerciële keuringsinstantie in die door de Inspectie is beoordeeld en toegelaten. Bij een keuringsinstantie uit het buitenland moet die instantie daar zijn toegelaten. Op basis van de controles door de keuringsinstantie, geeft de Inspectie vervolgens een vergunning voor de nieuwe treinen.

De audit van een productieproces van een treinfabrikant duurt meestal één dag, bij nieuwe leveranciers twee dagen. Keuringsinstanties hebben bij ILT aangegeven dat ze moeilijk meer tijd kunnen uittrekken vanwege de concurrentie op prijs en de vele andere audits die een fabrikant moet ondergaan.

De Inspectie vindt de audits te kort en wijst erop dat de norm van de internationale organisatie van accrediterende instellingen (IAF) ook uitgaat van meer dan twee dagen. Volgens ILT moet in de norm voor de audits niet de tijdsduur maar het doel centraal staan. Verder vindt de Inspectie ook onaangekondigde controles tijdens het productieproces nodig voor goede keuringen.

Europese regels

“Europese regels voor keuringen van treinen gaan alleen over de basiseisen voor veiligheid en betrouwbaarheid. De regels garanderen niet dat er goed rijdende treinen worden gebouwd; keuringsinstanties zijn bijvoorbeeld niet verplicht ook de afbouwkwaliteit te controleren”, aldus de Inspectie.

Dat betekent niet dat er nu onveilige treinen worden gebouwd, stelt ILT. “De inspectie constateert dat de NS, als afnemer van treinen, tegenwoordig een uitgebreid en effectief systeem heeft om de kwaliteit van de nieuwe treinen te controleren.” De Inspectie geeft aan het toe te juichen dat spoorvervoerder NS die verantwoordelijkheid heeft genomen, en kijkt of ook andere opdrachtgevers dat doen. Wel pleit de Inspectie voor een wettelijke bepaling die de verantwoordelijkheid van opdrachtgevers vastlegt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “ILT: keuringsinstanties onvoldoende onafhankelijk bij certificeren treinen”

Henk Angenent|27.11.18|23:13

ILT? Dat is toch de organisatie die bekend staat om de “papieren goedkeuring” van de Fyra V250? ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.