NS-topman Roger van Boxtel tijdens het netwerkdiner in de ambassade in Berlijn

NS-topman: in vier uur van Amsterdam naar Berlijn in 2023

NS, Deutsche Bahn, het Nederlandse en Duitse ministerie van Infrastructuur en de betrokken Duitse deelstaten hebben tijdens de railvakbeurs InnoTrans verregaande afspraken gemaakt om de intercity tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen. Het doel is om in 2023 in ongeveer vier uur in plaats van de huidige 6 uur en 22 minuten tussen beide steden te reizen. Dat maakte NS-topman Roger van Boxtel woensdagavond bekend tijdens een netwerkdiner in de ambassade van Berlijn.

Van Boxtel verwees tijdens zijn presentatie naar de ambities die voormalig NS-directeur Van Heukelom al in 1860 uitsprak voor de versnelling van de intercity tussen Amsterdam en Berlijn. “Sindsdien is er niks gebeurd aan de snelheid van onze treinen.” Hij gaf aan daarom ook blij te zijn dat er nu zowel aan Nederlands als Duitse zijde concrete stappen worden gemaakt.

Aanbesteding

NS is een aanbesteding gestart voor het leasen van twaalf snelle Siemens Vectron-locomotieven die maximaal 200 kilometer per uur rijden. Deze locomotieven kunnen in beide landen rijden, waardoor er op de grens geen locomotief-wisseling meer nodig is. “Misschien kunnen we volgend jaar al zeggen dat we niet 6,5 uur maar 5,5 uur over de rit doen. Dat is al een uur korter dan eerst.”

Vervoerder Deutsche Bahn maakte dinsdag op InnoTrans bekend honderden miljoenen vrij te maken voor nieuwe treinen in ‘ICE-kwaliteit’ vrij te maken die vanaf 2023 tussen Amsterdam en Berlijn gaan rijden. Deze voertuigen zullen de reistijd met twintig tot dertig minuten verkorten. “Ik hoop dat we in 2023 wanneer we de nieuwe locomotieven hebben en wellicht ook verbeteringen in de infrastructuur dat we kunnen zeggen dat het mogelijk is om het doel van van vier uur te behalen.”

Quickscan

NS, Deutsche Bahn en de betrokken overheden gaan binnen zes maanden een quickscan uitvoeren om de reistijd flink te verkorten. Daarbij worden diverse scenario’s onderzocht, die zowel aanpassingen in Nederland als Duitsland betreffen. “Zonder locomotief-wisseling hebben we bijvoorbeeld een kwartier tijdswinst, maar om dit te realiseren moet aan Duitse zijde de dienstregeling worden aangepast”, aldus Van Boxtel.

Zo zijn er volgens hem nog meer voorbeelden te noemen waarbij beide landen aanpassingen moeten maken om een grote tijdswinst te behalen. Een van de zaken die de betrokkenen willen onderzoeken is of het mogelijk is om op minder stations te stoppen.

Politieke druk

Voormalig Rover-voorzitter Arriën Kruyt en lid van de raad van bestuur van de European Passenger’ Federation is positief over de afspraken die in Berlijn zijn gemaakt. “De Duitse staatssecretaris Ferlemann heeft dinsdag Deutsche Bahn concreet de opdracht gegeven om de spoordienst te versnellen. Het ziet er goed uit, want nu wordt er aan beide zijden politieke druk uitgeoefend.”

De netwerkbijeenkomst werd woensdag gehouden door de Nederlandse ambassade in Berlijn, de Duits-Nederlandse Kamer van Koophandel en vakblad SpoorPro.

Bekijk hier de presentatie van NS-topman Roger van Boxel en Johann Metzner van Deutsche Bahn:

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “NS-topman: in vier uur van Amsterdam naar Berlijn in 2023”

Pat Rick|20.09.18|14:12

Binnen 4 uur klinkt al beter dan de huidige 6,5 uur. Maar pas vanaf 2023. Dus is het onrealistisch om nu al vluchten te verminderen op de korte afstand (NS kan niet meer eens een trein naar Schiphol laten rijden van Heerlen, laat staan van Aken). Dus is de limiet van 500.000 vluchten nu ook niet realistisch.
Route via Hengelo/Munster is ongeschikt voor hoge snelheden. Wellicht via Zevenaar (geen stop), zo vroeg mogelijk op Duits HSL-net, naar Dortmund, niet stoppen in Hamm, Bielefield.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.