Het interieur van een hyperloop-capsule, bron: Hardt Hyperloop en UNStudio

‘Reistijd Amsterdam-Frankfurt met hyperloop nog maar 50 minuten’

Een reis met de hyperloop tussen Amsterdam en Frankfurt met zeven tussenstations zal ongeveer vijftig minuten duren. Hardt Hyperloop maakte woensdag de resultaten bekend van een studie naar de potentie van deze verbinding tijdens de HyperSummit in de Jaarbeurs in Utrecht. Schiphol sluit zich aan bij de verdere ontwikkeling van dit innovatieve vervoersconcept.

Naast de stations van Amsterdam en Frankfurt zullen de Hyperloop-capsules Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Venlo, Düsseldorf, Keulen en Bonn aandoen. Dat betekent echter niet dat in al deze steden wordt gestopt; de hyperloop-capsules gaan direct naar hun bestemming. De buizen waar de capsules met hoge snelheid doorheen schieten hebben verschillende afslagen, die het beste te vergelijken zijn met afslagen van snelwegen.

Nu duurt een reis tussen Amsterdam en Frankfurt over een afstand van 450 kilometer nog ongeveer vier uur. Volgens de partijen is de hyperloop een duurzaam alternatief voor de ongeveer twee miljoen vliegtuigpassagiers per jaar. Dit zou jaarlijks leiden tot een besparing van 83.690 ton aan CO2-uitstoot.

Hyperloop-verbinding Schiphol

Richard Emmerink, directeur Corporate Development van Schiphol, maakt tijdens zijn presentatie bekend een onderzoek te starten naar de haalbaarheid en toepasbaarheid van een hyperloop-verbinding naar de luchthaven. “Innovaties en nieuwe technologieën sluiten goed aan bij de pionierende visie van Schiphol. De luchtvaartsector moet verduurzamen, om de opwarming van de aarde tegen te gaan.”

“Tegelijkertijd wil iedereen vliegen”, stelt hij. “In de afgelopen drie jaar is het aantal vluchten op Schiphol met 25 procent gestegen.” Het is daarom volgens hem belangrijk dat Schiphol samenwerkt met partijen zoals Hardt voor kennisontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen en innovatieve transportnetwerken.

Interesse vanuit de markt

Tijdens de summit wordt duidelijk dat de ondernemingen in de rij staan om zich aan te sluiten bij de ontwikkeling van het nieuwe mobiliteitsconcept. Directeur Hans van den Berg van Tata Steel, de staalfabrikant die zich al in een eerder stadium bij Hardt aansloot, geeft tijdens de summit aan al bezig te zijn met het aanvragen van patenten voor de stalen buizen waar de capsules door getransporteerd worden. Volgens hem zullen de buizen zo’n zeventig procent van de totale investering uitmaken.

Ook voor landen buiten Europa is de hyperloop interessant, verwacht hij. “Wij maken onderdeel uit van Tata Steel India. In India vindt een enorme verstedelijking plaats, zonder dat er goede infrastructuur is.” Volgens hem is de hyperloop ideaal voor landen waar de afstanden groot zijn, zoals in India. Ook NS, Movares en BAM besloten eerder om te investeren in de verdere ontwikkelingen van het hyperloop-concept.

Hyperloop, foto: Hardt Hyperloop/UNStudioAfbeelding: Een Hyperloop-capsule zweeft door een stalen buis.

Ontstaan hyperloop

De hyperloop is een innovatief vervoersconcept bedacht door Elon Musk van SpaceX en Tesla, waarbij capsules met snelheden van 1000 kilometer per uur door vacuümbuizen worden geschoten. Dit maakt het mogelijk om in korte tijd lange afstanden af te leggen. Tijdens het congres wordt het ontwerp van de capsules onthuld met een capaciteit van zestig personen (zie afbeelding bovenin).

De vraag rijst of de hyperloop met een capaciteit van zestig personen per capsule een serieuze concurrent kan zijn van de luchtvaart en de spoorsector. Directeur Tim Houter van Hardt denkt van wel: “De hyperloop maakt het mogelijk om iedere dertig tot zestig seconden een nieuwe capsule af te schieten. Daardoor heeft deze vervoerswijze een zeer hoge capaciteit.”

Testbaan

Hardt onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om een testbaan voor hoge snelheden aan te leggen. Vorig jaar onthulde de start-up op de TU Delft een testbaan van dertig meter voor lage snelheden. Het bedrijf is nu klaar om ook met hoge snelheden te gaan testen. Volgens Houter wordt onder meer gekeken naar een locatie in Gelderland, maar zijn ook andere locaties mogelijk. Voor een testlocatie met een lengte van vijf kilometer is ongeveer een bedrag van 120 miljoen euro nodig. Het bedrijf zoekt nog investeerders die hieraan mee willen werken.

Tijdens de HyperSummit werd verder het futuristische ontwerp van het hyperloopstation van de toekomst gepresenteerd door UNStudio. Tijdens het tweede deel van het congres vond er een discussie plaats, waarbij onder meer werd gesproken over het belang van internationale standaarden en interoperabiliteit. Daarbij gingen hyperloop-ontwikkelaars uit Canada, Polen, Spanje en Nederland en overige belanghebbenden met elkaar in gesprek.

Lees ook:

Een hyperloopstation, bron: Hardt Hyperloop en UNStudioUNStudio maakte een ontwerp van een hyperloop-station. Bron: Hardt Hyperloop/UNStudio.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Reistijd Amsterdam-Frankfurt met hyperloop nog maar 50 minuten’”

Cloxxki|13.09.18|11:49

Ik promoot al decennia dergelijke tech als alternatief voor vliegen. Maar dit traject… Is het ooit terug te verdienen? Zijn er genoeg reizigers die meer willen betalen dan een dure trein? De meesten pakken maar een deel van het traject. En de ICE trein is al lekker vlot.

Frans Appel|13.09.18|12:48

Elke 60 seconden. Dus 1 minuut om 60 mensen te laten uit- en instappen, gaat een succes worden !.

Erik Stenhuis|13.09.18|13:22

Mógelijk, meneer Appel.
‘…maakt het mogelijk’.

Peter Kleton|13.09.18|18:46

Ik hoop dat aanleg en exploitatie en rentabiliteit van de Hyperloop op dezelfde gronden zal worden beoordeeld als Hogesnelheidsspoorlijnen.
Ik heb zo mijn twijfels…
Peter

Peter Kleton|14.09.18|10:57

Op de introductie foto zie ik twee mensen naast elkaar zitten ,zonder een gangpad. Er zitten dan blijkbaar 4 personen bij elkaar. Als er 60 peronen mee kunnen ,moeten er 15 deuren zijn .
Dat moeten heel goed sluitende deuren zijn vanwege het bijna vacuum. Ze vormen samen wel een grote kans op deurstoringen.
Trouwens ,hoeveel personeel gaat er mee ?Een ? Twee ?
Personeelskosten zijn dan niet te verwaarlozen, dus er hangt een flink prijskaartje aan.
Peter
Peter.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.