Drukte op Amsterdam Centraal, foto: ProRail

Softwarefout en winkeldief oorzaak van grote treinstoring Amsterdam

De grote treinverstoring die dinsdagavond op het spoor rondom Amsterdam plaatsvond, is veroorzaakt door een fout in de software van het Dynamisch Verkeers Management-systeem (DVM) op Schiphol. Toen een winkeldief die avond de spoortunnel van Schiphol invluchtte, zorgde de fout ervoor dat het systeem ‘op hol’ sloeg. Dat heeft spoorbeheerder ProRail woensdagmiddag bekendgemaakt. 

NS meldt dat meer dan 50.000 reizigers woensdag last hadden van de storing in de Schipholtunnel, die gevolgen had voor al het treinverkeer rondom Amsterdam. Later op de avond reden er wel enkele treinen, maar mondjesmaat.

In de Schipholtunnel wordt er op het spoor gewerkt met een Dynamisch Verkeers Management-systeem (DVM). Dit systeem zorgt ervoor dat de trein die als eerste komt ook als eerste de rijweg krijgt. DVM biedt voordelen voor flessenhalzen zoals de Schipholtunnel en is in 2006 geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat de doorstroming maximaal is.

Verstoring

De problemen ontstonden woensdagavond rond half zeven toen een dief op de vlucht voor de politie de Schipholtunnel in liep. Daardoor kon een trein zijn in het systeem geplande rit niet afmaken. “Dit zorgde er samen met de specifieke positie van de treinen voor dat er 32.000 een planregel (een samengestelde rijweg, red.) werd ingesteld in het DVM-systeem”, aldus woordvoerder Andy Wiemer van ProRail. Daardoor ontstond een fout in de software, waardoor de systemen in de treinverkeersleidingspost in Amsterdam nog maar gedeeltelijk konden worden gebruikt.

Bij grote calamiteiten op het spoor is het mogelijk om over te schakelen naar Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. Vanwege de specifieke bug in de software koos ProRail en voor om niet over te schakelen op het backup-systeem. “Vanwege het specifieke, lokale probleem hebben we ervoor gekozen om niet over te schakelen naar het landelijke OCCR. Het overschakelen naar het OCCR kost vier uur  en het was daarnaast niet zeker dat het probleem hiermee zou zijn opgelost.”

In plaats daarvan werd ervoor gekozen om over te schakelen op deelsystemen, waardoor de drukke en ingewikkelde treindienst rond Amsterdam en Schiphol met de hand moest worden geregeld. Dat zorgde vervolgens voor uitval van treinen en vertragingen. ProRail meldt dat het systeem zo is aangepast dat deze fout niet meer kan voorkomen.

Reacties

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur meldt in een reactie de overlast voor de reizigers ‘ten zeerste’ te betreuren. De bewindsvrouw geeft verder aan dat het belangrijk is om in het spoor te investeren om de bereikbaarheid te verbeteren.

Reizigersorganisatie Rover ontving met name klachten over de informatievoorziening en pleit voor een noodplan bij grote storingen. Sanne van Galen van Rover: “We zagen gisteravond dat er niet werd verwezen naar specifieke lijnbussen, terwijl die wel reden. Ook lijkt het er niet op dat er afspraken zijn met streekvervoerders om extra ritten te rijden met het materieel dat zij in de avonduren in de remise hebben staan.”

“We willen daarom in gesprek met NS en ProRail over het maken van een soort ‘reizigersprotocol’, een noodplan dat bij dit soort grote storingen in werking zou moeten treden. In zo’n plan moet dan aandacht zijn voor opvang van reizigers, informatievoorziening en afspraken over alternatief vervoer.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.