Trein van Keolis op station Zwolle, Kamperlijn

Staatssecretaris spreekt met provincie vanwege rood sein-passages Keolis

Keolis is onder verhoogd toezicht gesteld door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), omdat de vervoerder in het afgelopen half jaar acht keer door een rood sein reed. Dat gebeurde op de spoorlijnen tussen Enschede en Zwolle en Hengelo en Zutphen. Keolis nam op 10 december 2017 het vervoer op de trajecten over van NS. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat hierover in gesprek met gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel.

Dat meldde de bewindsvrouw woensdag tijdens een Tweede Kamerdebat. Ze reageerde daarmee op vragen van SP-Kamerlid Cem Laçin en GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger.

Nieuwe concessie

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gebeurt het vaker dat het aantal STS-passages (stoptonend sein-passage) bij het veranderen van vervoerder tijdelijk toeneemt. “Het gaat om een nieuw traject waar de infrastructuur in veranderd. Dat werkt druk verhogend voor machinisten en daardoor komen dit soort incidenten vaker voor”, meldt woordvoerder Daniëlle Rebel van ILT.

“Om dit zo veel mogelijk te voorkomen, gaan we voor de start van een nieuwe concessie met de vervoerder in gesprek om te bespreken welke maatregelen we kunnen nemen. Dit hebben we ook gedaan met Keolis. In het begin ging het heel goed, maar in de afgelopen tijd zijn er meer incidenten geweest waardoor het toezicht is verhoogd. Dat betekent dat we extra bedrijfsbezoeken doen en gesprekken met de vervoerder voeren. Daarbij proberen we hun processen te intensiveren om het aantal rood sein-passages verder terug te dringen. Keolis werkt constructief mee om dit verder te verbeteren.”

Terugdringen STS-passages

Woordvoerder Hanneke Ruiter van Keolis Nederland: “We hebben te maken met nieuwe machinisten, het baanvak is geëlektrificeerd en we rijden met nieuwe treinen. Uiteraard staat veiligheid boven alles en is iedere STS-passage er een te veel. Omdat op deze trajecten het aantal rood sein-passages hoger is dan het landelijk gemiddeld, zijn wij er actief mee bezig om dit terug te dringen.”

Van Veldhoven stelde tijdens het Kamerdebat dat er bij de toename van het aantal STS-passages diverse factoren hebben meegespeeld, zoals andere treintypes en opleidingen, maar dat het belangrijk is om ‘nuances’ te maken. “We moeten oppassen met te snel conclusies trekken die niet een op één op één elkaar met elkaar te verbinden zijn”, aldus de bewindsvrouw. Zij gaat daarom ook in gesprek met ILT om zich verder te laten informeren. “We moeten er met elkaar voor zorgen dat de veiligheid geborgd is. De ILT ziet daar op toe en houdt ook verscherpt toezicht.”

Opleidingen

FNV Spoor stelde woensdag in een reactie op de verhoging van de STS-passages dat het “de verantwoordelijkheid van de werkgever is om machinisten goed en tijdig op te leiden”. De vakbond vindt dat de provincie in de concessie moet eisen dat vervoerders “een plan van aanpak schrijven om te borgen dat er geen sprake van een toename van het aantal STS-passages”. Daarnaast dient de provincie volgens FNV bijbehorende transitiekosten te betalen voor opleidingen om STS-passages te voorkomen. De vakbond vindt dat “het systeem van marktwerking op het spoor de sociale- en spoorwegveiligheid en arbeidsvoorwaarden” uitholt.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Staatssecretaris spreekt met provincie vanwege rood sein-passages Keolis”

Frans Appel|08.06.18|10:44

Wat een slap gezever allemaal. Allemaal bedoeld om de werkelijke reden te verdoezelen:
Als ze de keuringsnormen van NS zouden aanhouden, dan komt er geeneen meer door de keuring, dus verlagen ze de eisen, met STS passages als resultaat.
Maar DAT kunnen ze natuurlijk niet gaan toegeven, toch ?

NS machinisten hebben ook wegleren op nieuwe baanvakken en rijden ook op nieuw materieel. Toch is dat geen reden tot STS passages. Dat geeft te denken, of niet ?

kees boer|11.06.18|20:01

Dan moeten ze ook bij de NS aanpakken daar kwam ook wel eens een bericht dat door rood gereden werd

kees boer|11.06.18|20:26

Men zou ook de NS moeten aanpakken destijdskwamen signalen daar ook door het rood rijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.