Brandstofceltrein Coradia iLint van Alstom

Waterstoftrein rijdt begin 2019 tussen Groningen en Leeuwarden

Tussen Groningen en Leeuwarden start begin volgend jaar waarschijnlijk een proef met een waterstoftrein van Alstom. Het innovatieproject heeft als doel te onderzoeken of dit type trein op lange termijn de dieseltreinen op dit traject kan vervangen. Volgens Alstom kan de Coradia iLint met een volle tank duizend kilometer afleggen. Het voertuig heeft een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur. 

“In de toekomst worden de dieseltreinen in het noorden van Nederland vervangen door duurzamere voertuigen. Tijdens de proef gaan we kijken of de waterstoftreinen in het spoorsysteem passen, hoe het verbruik is of er meer of minder stops nodig zijn”, aldus Erik Geensen van Alstom Nederland. “Als ze gaan rijden, dan moeten er ook een onderhoudswerkplaats komen, waar voldoende geschoold personeel werkt.”

Het is de bedoeling dat de waterstoftrein begin volgend jaar gaat rijden. Voordat het zover is, moeten de noordelijke provincies nog officieel hun goedkeuring geven. Ook is het project in afwachting van toelating door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Proeven Duitsland

Met de waterstoftreinen zijn in Duitsland al diverse test uitgevoerd. Twee prototypes van de treinen gaan deze zomer met passagiers in de dienstregeling rijden tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Erik Geensen van Alstom Nederland: “De waterstoftreinen gaan twee dieseltreinen vervangen op dit traject. Dat betekent dat er het ene uur een dieseltrein rijdt en het andere uur een waterstoftrein.”

Volgens Alstom staat de CO2-reductie met één Coradia iLint-waterstoftrein op jaarbasis gelijk aan vierhonderd personenauto’s (zevenhonderd ton CO2). Met een vloot van vijftig treinen zou het gaan om twintigduizend personenauto’s.

Kaart traject Alstom waterstoftrein Duitsland

Om de waterstoftrein van waterstof te voorzien, is er op het Duitse spoortraject een mobiel waterstof-tankstation neergezet. Alstom heeft van de opdrachtgever van dit concessiegebied inmiddels de opdracht gekregen om veertien waterstoftreinen te leveren die vanaf 2021 op dit traject gaan rijden. “Als deze gaan rijden, dan moet er een goede infrastructuur zijn voor een waterstof-tankstation.”

“Voordat er een waterstof-tankstation naast het spoor komt, moeten er nog een aantal vragen worden beantwoord. Bijvoorbeeld over wat voor veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden. Waterstof is brandbaar, maar ook heel vluchtig. Daardoor gaat het heel snel omhoog. Het vermengt zich snel met andere lucht, waardoor het vervliegt en minder brandbaar is dan bijvoorbeeld benzine of diesel.”

Verduurzaming spoor

In Nederland zijn er nog een aantal spoortrajecten zonder bovenleiding. Bijvoorbeeld op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden, het spoor bij Arnhem en het het traject tussen Nijmegen en Roermond. Vanwege de hoge kosten van elektrificatie rijden hier nog dieseltreinen. Om het spoor ook op deze trajecten duurzamer te maken, vinden er diverse onderzoeken plaats naar alternatieven. Stadsregio Arnhem-Nijmegen  en de provincie Friesland kijken bijvoorbeeld naar mogelijkheden om batterijtreinen in te zetten.

“De dieseltreinen rijden de centra van Groningen en Leeuwarden in. Wat ook meespeelt is dat Groningen een alternatief zal moeten zoeken voor natuurgas. Waterstof opgewekt uit windenergie kan daarbij een interessant alternatief zijn. Het mooie van waterstof is dat je waterstof met meerdere modaliteiten kunt delen. Om tien megawatt te produceren zijn ongeveer twee tot drie windmolens nodig. Daar kun je vijftien treinen van laten rijden.”

Ontwikkeling waterstoftrein

Alstom is vijf jaar geleden al gestart met het ontwikkelen van waterstoftreinen. Voor de treinfabrikant zijn de spoornetwerken van Duitsland en Engeland met name interessant, omdat daar respectievelijk veertig en zestig procent van het spoor geen bovenleiding heeft. In Nederland is dat zo’n twaalf procent.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.