Een Flirt-trein van Keolis tussen Hengelo en Bielefeld, foto: Gertjan Stamer

Keolis: problemen met treinen Hengelo-Bad Bentheim eind juli opgelost

Keolis Duitsland meldt dat de problemen met de nieuwe Flirt 3-treinen van Stadler, die tussen Hengelo en Bielefeld rijden, eind juli zijn opgelost. In de afgelopen weken traden er opnieuw storingen op in enkele van de acht nieuwe treinstellen, die vervolgens uit dienst werden gehaald. 

De nieuwe treinen worden als sinds de start van de dienstregeling begin februari geplaagd door storingen. De Flirt 3-treinen zijn geschikt voor 15 en 25kV wisselspanning en 1,5kV gelijkspanning en beschikken ook over Nederlandse en Duitse beveiligingssystemen. Daardoor kunnen de voertuigen op zowel het Nederlandse als het Duitse spoor rijden.

Echter, ontstonden al in februari problemen bij het schakelen tussen de verschillende stroomvoorzieningen op de grensovergang het station bij Bad Bentheim. Die problemen werden opgelost, waarna de dienstregeling op 26 februari weer werd opgestart.

Storingen

In de afgelopen weken traden echter nieuwe storingen op in de treinen, dit keer zowel aan de stroomvoorziening als aan de treinbeveiligingssystemen. “De aanvankelijke storingen aan het stroomsysteem zijn verholpen. Een aanpassing aan de hardware en een door Stadler ontwikkelde software-update zijn succesvol getest”, zegt directeur Ulf Braker van Stadler Pankow GmbH.

“Ondertussen rijdt het grensoverschrijdend verkeer van Bad Bentheim naar Hengelo stabiel, slechts één treinstel is nog niet zonder beperking in Nederland inzetbaar. Het is de verwachting dat dit treinstel uiterlijk in juli ook volledig inzetbaar is.” Keolis Duitsland voert de internationale treindiensten onder de merknaam Eurobahn uit.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.