
NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen
NS heeft onvoldoende onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om minder veilige reizigerstreinen, minder vaak in te zetten op routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het rapport ‘Monitoring uitvoering aanbevelingen Onderzoeksraad voor Veiligheid’.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hiermee slaat ILT mijns inziens door in veiligheidswaan. Het is evident dat je in de veiligheidsketen primair moet inzetten in het voorkomen van treinbotsingen, en daar is inmiddels heel erg veel aan gedaan. Het is bovendien naar mijn overtuiging niet aan ILT om aanvullende materieeleisen of -regels op te leggen. Dat is aan de wetgever voorbehouden.
ILT zou zich beter druk kunnen maken over botsingen op overwegen en STS-risico’s die door de huidige maatregelen onvoldoende beheerst worden.
Met deze redenering is ILT ook voorstander van het afschaffen van vrachtvervoer over de weg.
Vreemd. De veroorzakers van gevaar (goederentreinen) blijven buiten schot, de reiziger (geen veroorzaker) draait voor vertraging en kosten op. Maatregel past in de NL ideologie van Henk Wijngaard: “de containers, ze moeten erdoor” ofwel: vracht heeft prioriteit boven personen.
Bijzonder dat u de goederentreinen als gevaar bestempeld, Dhr Nijman. De enige optie die blijkbaar in uw optiek dus wenselijk is, is het compleet weghalen van gevaarlijke stoffen van het spoor? Moet dat nu langs uw voor- of achtertuin over de weg gaan?
Het gevaar in de situatie in Tilburg is gekomen door het onrechtmatig passeren van een stoptonend (rood) sein door de stoptrein van NS, het gevaar is dus gekomen van de reizigerstrein met oud materieel – inderdaad dus niet van de reiziger.