Ongeluk, treinen, Tilburg

NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen

NS heeft onvoldoende onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om minder veilige reizigerstreinen, minder vaak in te zetten op routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het rapport ‘Monitoring uitvoering aanbevelingen Onderzoeksraad voor Veiligheid’.

In het rapport bekeek ILT hoeverre spoorbedrijven opvolging hebben gegeven aan aanbevelingen die zijn gedaan door de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van treinongelukken. Naar aanleiding van de treinbotsing die in 2015 in Tilburg plaatsvond, is vastgesteld dat NS-treinen van het type VIRM, ICM, DDZ, 1700-locomotieven minder veilig zijn als zij op een goederentrein botsen. Dat kan grote gevolgen hebben voor de veiligheid van de passagiers en de omgeving van het spoor.

Meer dan vijftig procent van het aantal gereden treinkilometers wordt gereden met de NS-Intercitytreinen van het type VIRM en ICM. ILT stelt dat nieuwere treintypes zoals SLT, Flirt, SNG, ICNG wel voldoen aan de nieuwste Europese eisen voor botscompatibiliteit.

Botscompatibiliteit

Op advies van de Raad stelde NS Reizigers een onderzoek in naar de botscompatibiliteit van de treintypes DDZ, ICM en VIRM. De 1700-locomotieven werden buiten beschouwing gelaten, omdat dit treintype rond 2022 uitstroomt. Met botscompatibiliteit wordt bedoeld dat de verschil in voertuigmassa en -structuur op elkaar is afgestemd, waardoor de gevolgen van een botsing zo klein mogelijk zijn.

Uit het onderzoek dat NS uitvoerde blijkt dat het mogelijk is om de DDZ-intercitytreinen uit te rusten met crashbuffers met opklimbeveiliging. Voor de ICM en VIRM, is het echter niet mogelijk om aanpassingen te maken. NS concludeert in het onderzoek dat er grote technische aanpassingen aan de constructie nodig zijn om deze compatibel te maken. Door deze aanpassingen ontstaan er ‘mogelijk nieuwe veiligheidsrisico’s’, omdat deze veranderingen in de constructie ‘niet verenigbaar’ is met het huidige veiligheidsconcept voor het casco van deze treintypes.

ILT stelt dat NS een ‘diepgaand en volledig onderzoek’ heeft uitgevoerd. De spoorvervoerder heeft echter met name rekening gehouden met ‘de mogelijke veiligheidswinst voor reizigers’, maar ‘onvoldoende gekeken naar externe veiligheid’. “Een botsing kan immers leiden tot lekkage van gevaarlijke stoffen met alle ongewenste gevolgen van dien. Denk aan milieuschade, economische schade en schade aan de infrastructuur.”

Gevaarlijke stoffen

Een andere aanbeveling die Onderzoeksraad gaf was om reizigerstreinen die minder veilig zijn als ze in aanrijding komen, niet meer in te zetten op routes die zijn aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. NS geeft hier echter als reactie op dat het niet mogelijk om ‘deze treintypes te verplaatsen naar trajecten met minder vervoer van gevaarlijke stoffen’. Volgens de spoorvervoerder moeten reizigers hierdoor ‘vaker overstappen’. Ook zouden hiermee ‘nieuwe risico’s’ worden geïntroduceerd die ‘zwaarder wegen ten opzichte van de veiligheidswinst van het aanpassen van de dienstregeling’.

ILT neemt geen genoegen met deze constatering en stelt vast dat NS ‘nog onvoldoende heeft onderzocht welke mogelijkheden er zijn in de dienstregeling waarbij de kans op een botsing van slecht botscompatibel materieel zo klein mogelijk is’. De Inspectie stelt dat NS een risicokaart moet maken voor de dienstregeling die inzichtelijk maakt ‘waar het potentiële risico van een botsing met slecht botscompatibel materieel en een trein met gevaarlijke stoffen het grootst is’. Op basis van deze kaart zouden veiligere treintypes kunnen worden ingezet.

Treinongeluk

In Tilburg botste in 2015 een NS-reizigerstrein achterop een stilstaande goederentrein van DB Schenker. Door de botsing ontstond een lekkage aan de achterste ketelwagen van de goederentrein. Enkele inzittenden van de reizigerstrein raakten lichtgewond en enkele politieagenten werden onwel door inademing van het vrijgekomen gas.

Uit nader onderzoek bleek dat de reizigerstrein tijdens de botsing omhoog is gegaan en tegen de ketel terechtkwam. Het ging om het ouder type treinmaterieel Mat ’64 was dat geen buffers heeft. De Mat ’64 is inmiddels van het spoor gehaald. De Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseerde NS Reizigers naar aanleiding van het ongeluk om onderzoek te doen naar botscompatibiliteit van reizigerstreinen ten opzichte van goederentreinen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

4 reacties op “NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen”

Arco Sierts|26.04.18|14:22

Hiermee slaat ILT mijns inziens door in veiligheidswaan. Het is evident dat je in de veiligheidsketen primair moet inzetten in het voorkomen van treinbotsingen, en daar is inmiddels heel erg veel aan gedaan. Het is bovendien naar mijn overtuiging niet aan ILT om aanvullende materieeleisen of -regels op te leggen. Dat is aan de wetgever voorbehouden.
ILT zou zich beter druk kunnen maken over botsingen op overwegen en STS-risico’s die door de huidige maatregelen onvoldoende beheerst worden.

Gerard Munnik|26.04.18|22:59

Met deze redenering is ILT ook voorstander van het afschaffen van vrachtvervoer over de weg.

Ger JM Nijman|27.04.18|12:50

Vreemd. De veroorzakers van gevaar (goederentreinen) blijven buiten schot, de reiziger (geen veroorzaker) draait voor vertraging en kosten op. Maatregel past in de NL ideologie van Henk Wijngaard: “de containers, ze moeten erdoor” ofwel: vracht heeft prioriteit boven personen.

Robert Barendrecht|15.06.18|12:18

Bijzonder dat u de goederentreinen als gevaar bestempeld, Dhr Nijman. De enige optie die blijkbaar in uw optiek dus wenselijk is, is het compleet weghalen van gevaarlijke stoffen van het spoor? Moet dat nu langs uw voor- of achtertuin over de weg gaan?

Het gevaar in de situatie in Tilburg is gekomen door het onrechtmatig passeren van een stoptonend (rood) sein door de stoptrein van NS, het gevaar is dus gekomen van de reizigerstrein met oud materieel – inderdaad dus niet van de reiziger.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.