Ongeluk, treinen, Tilburg

NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen

NS heeft onvoldoende onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om minder veilige reizigerstreinen, minder vaak in te zetten op routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het rapport ‘Monitoring uitvoering aanbevelingen Onderzoeksraad voor Veiligheid’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen”

Arco Sierts|26.04.18|14:22

Hiermee slaat ILT mijns inziens door in veiligheidswaan. Het is evident dat je in de veiligheidsketen primair moet inzetten in het voorkomen van treinbotsingen, en daar is inmiddels heel erg veel aan gedaan. Het is bovendien naar mijn overtuiging niet aan ILT om aanvullende materieeleisen of -regels op te leggen. Dat is aan de wetgever voorbehouden.
ILT zou zich beter druk kunnen maken over botsingen op overwegen en STS-risico’s die door de huidige maatregelen onvoldoende beheerst worden.

Gerard Munnik|26.04.18|22:59

Met deze redenering is ILT ook voorstander van het afschaffen van vrachtvervoer over de weg.

Ger JM Nijman|27.04.18|12:50

Vreemd. De veroorzakers van gevaar (goederentreinen) blijven buiten schot, de reiziger (geen veroorzaker) draait voor vertraging en kosten op. Maatregel past in de NL ideologie van Henk Wijngaard: “de containers, ze moeten erdoor” ofwel: vracht heeft prioriteit boven personen.

Robert Barendrecht|15.06.18|12:18

Bijzonder dat u de goederentreinen als gevaar bestempeld, Dhr Nijman. De enige optie die blijkbaar in uw optiek dus wenselijk is, is het compleet weghalen van gevaarlijke stoffen van het spoor? Moet dat nu langs uw voor- of achtertuin over de weg gaan?

Het gevaar in de situatie in Tilburg is gekomen door het onrechtmatig passeren van een stoptonend (rood) sein door de stoptrein van NS, het gevaar is dus gekomen van de reizigerstrein met oud materieel – inderdaad dus niet van de reiziger.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen | SpoorPro.nl
Ongeluk, treinen, Tilburg

NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen

NS heeft onvoldoende onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om minder veilige reizigerstreinen, minder vaak in te zetten op routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in het rapport ‘Monitoring uitvoering aanbevelingen Onderzoeksraad voor Veiligheid’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS moet ‘minder veilige’ treinen niet inzetten op routes gevaarlijke stoffen”

Arco Sierts|26.04.18|14:22

Hiermee slaat ILT mijns inziens door in veiligheidswaan. Het is evident dat je in de veiligheidsketen primair moet inzetten in het voorkomen van treinbotsingen, en daar is inmiddels heel erg veel aan gedaan. Het is bovendien naar mijn overtuiging niet aan ILT om aanvullende materieeleisen of -regels op te leggen. Dat is aan de wetgever voorbehouden.
ILT zou zich beter druk kunnen maken over botsingen op overwegen en STS-risico’s die door de huidige maatregelen onvoldoende beheerst worden.

Gerard Munnik|26.04.18|22:59

Met deze redenering is ILT ook voorstander van het afschaffen van vrachtvervoer over de weg.

Ger JM Nijman|27.04.18|12:50

Vreemd. De veroorzakers van gevaar (goederentreinen) blijven buiten schot, de reiziger (geen veroorzaker) draait voor vertraging en kosten op. Maatregel past in de NL ideologie van Henk Wijngaard: “de containers, ze moeten erdoor” ofwel: vracht heeft prioriteit boven personen.

Robert Barendrecht|15.06.18|12:18

Bijzonder dat u de goederentreinen als gevaar bestempeld, Dhr Nijman. De enige optie die blijkbaar in uw optiek dus wenselijk is, is het compleet weghalen van gevaarlijke stoffen van het spoor? Moet dat nu langs uw voor- of achtertuin over de weg gaan?

Het gevaar in de situatie in Tilburg is gekomen door het onrechtmatig passeren van een stoptonend (rood) sein door de stoptrein van NS, het gevaar is dus gekomen van de reizigerstrein met oud materieel – inderdaad dus niet van de reiziger.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.