Gotthard, spoorlijn, Zwitserland

‘Model moet investeringen in spoorvriendelijk materieel stimuleren’

Investeringen in het gebruik van innovatief, spoorvriendelijk materieel stimuleren. Dat is het doel van het Universal Cost Model, mede ontwikkeld door Babette Dirks. Zij is spoorexpert bij Zweedse spoorbeheerder Trafikverket. “Dit model kan toegepast worden om aan te tonen dat er een kostenbesparing is, als innovatief en duurzaam materieel wordt gebruikt,” zegt Dirks. Zij is een van de sprekers tijdens de Track Access Charges Summit op 4 en 5 april in Amsterdam.

Het Universal Cost Model (UCM) maakt alle kosten rondom spoorinfrastructuur en materieel overzichtelijk. Dit model is onderdeel van het Europese Roll2Rail WP4 project, waarbinnen doelen werden gesteld over onder andere energieverbruik en lifecycle kosten van spoormaterieel en infrastructuur. Een simpel voorbeeld: hoe beschadigt een specifieke locomotief het spoor? Maar ook andersom: hoe erg beschadigt het spoor de wielen? Dit wordt vertaalt naar onderhoudskosten. Ook houdt het rekening met onder andere investeringen, geluidsproductie en energieverbruik.

“Ons project gaat erover dat je spoortarieven variabel maakt, op basis van hoeveel schade een trein aanricht aan het spoor,” legt Dirks uit. “Daardoor gaan de kosten uiteindelijk omlaag van de infrastructuur voor de spoorbeheerders. Een spoorbeheerder kijkt met zijn spoortarieven niet specifiek naar welk soort trein er over het spoor rijdt. Maar als hij dat wel zou doen, zou hij het gebruik van spoorvriendelijker materieel stimuleren.”

Treinfabrikanten

Een innovatieve trein kost meer, maar is vaak spoorvriendelijker: “Een innovatieve trein is net iets duurder dan een gewone trein in aanschaf, maar uiteindelijk bespaar je geld indien de kosten van zowel de infrastructuur als het materieel worden meegeteld. Dit model kan dat zichtbaar maken.”

De aanvraag voor dit model kwam vanuit treinfabrikanten, zegt Dirks: “Zij voelen steeds meer concurrentie van landen zoals China, waar je goedkoper materieel kan kopen, en daardoor hebben ze dit project geïnitieerd. Om te bewijzen dat de hogere investeringskosten op de lange termijn terugverdiend worden door lagere onderhoudskosten.

Universeel en flexibel

“Het gewicht van het project zat op het technische gedeelte,” zegt de spoorexpert. “Hoe modelleer je dat, die schade? Daar komt een stukje economie bij kijken. Het moest een universeel kostenmodel worden, wat toepasbaar is in heel Europa. Daarom moest het ook flexibel zijn. Arbeidskosten in Zweden zijn bijvoorbeeld veel hoger dan Zuid-Europa. Er is niet één vaste waarde voor de kosten, voor bijvoorbeeld het slijpen van het spoor. Je moet dat actief zelf invullen, afhankelijk van wat jouw situatie is.”

Dirks benadrukt dat het belangrijk was om een universeel model te maken. “Het heeft geen zin om te kijken naar landelijk niveau. Om een model neer te zetten, om het echt te bewijzen en ervoor te zorgen dat meerdere partijen er gebruik van maken, moest het een Europees model zijn.”

Complex

Dat maakte het model enigszins complex, zegt Dirks. “Er komt veel energie bij kijken, vooral voor de voertuigfabrikant, want die weet precies welke innovaties hij gaat toepassen op de trein en zal de meeste berekeningen moeten uitvoeren. Bijvoorbeeld dat hij draaistellen ontwikkelt met actieve sturing, waardoor de trein goed door bogen heen kan sturen.

Uiteindelijk kan het model bijdragen aan een duurzamer Europees spoor. “Uiteindelijk betekent minder onderhoud ook dat er minder spoor en dergelijke moet worden vervangen. Spoorvriendelijke treinen gebruiken vaak ook minder energie en produceren minder geluid. Dat is allemaal ook een stuk milieuvriendelijker. Dat is een win-win situatie.”

Track Access Charges Summit

Op 4 en 5 april komt de internationale spoorsector in Amsterdam bij elkaar tijdens de Track Access Charges Summit 2018. Spoorexpert Babette Dirks zal hier spreken over het Universal Cost Model. Bekijk hier het programma.

Banner Track Access Charges Summit 2018

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.