Traxx-locomotief NS tussen Eindhoven en Den Haag, foto: NS

Staatssecretaris: Traxx-locomotief was enige reële alternatief

Foto: NS

De keuze voor de Traxx-locomotieven was het enige reële alternatief om voor de reiziger snel de verbinding met Brussel te herstellen, nadat de Fyra-treinen van het spoor werden gehaald. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een Kamerbrief in reactie op de miljoenenclaim die Infraspeed heeft ingediend voor schade aan de HSL-Zuid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Staatssecretaris: Traxx-locomotief was enige reële alternatief”

John rdam|15.03.18|13:15

Volgens mij zijn er ook locs te huur voor 160km/h die beter afgeveerd zijn door andere ophanging van de motoren en dus mogelijk minder slijtage aan het spoor veroorzaken. Maar die zijn vast wat duurder…..

Ed Groenendijk|15.03.18|14:11

@John_rdam: je schijnt het goed te weten maar je zegt niets concreet, lekker goedkoop hoor.

Henk Angenent|15.03.18|14:35

Die locs zijn nu wel te huur, maar niet in 2005, toen er een tijdelijke oplossing nodig was vanwege de V250.
Overigens zijn er ook Traxx’en met afgeveerde motoren, maar ik weet niet of die ook onder de F140MS2 passen.

John rdam|15.03.18|15:51

@Henk Angenent:de meeste (37?) NS TRAXX zijn pas gekocht in 2013, alleen de eerste 12 zijn in 2005 geleased. Ze zijn ontworpen voor max 140km/h en voor NS ‘opgehoogd’ naar 160 km/h. Dan zit je echt aan de bovengrens van wat met tramophanging nog kan. Met flinke krachten op zowel je half-afgeveerde motoren als op de infra. Voor ÖBB was dit 20 jaar geleden al reden de DB 152 niet toe te laten op de Oostenrijkse infra. Bijv. de Taurus van Siemens bestond in 2005 al wel, met Hohlwellenantrieb.

Jeanne Kok|15.03.18|21:46

De TRAXX-en van Br 146 woren ook met Hohlwellenantrieb geleverd, maar draaistellen met met half afgeveerde motoren in tramophanging was al een gecertificeerde oplossing in Nederland voor het goederen vervoer. Er is echter nooit rekening mee gehouden dat er na de 12 lease locomotieven nog een hele vloot 186-ers zou volgen. Lijkt meer meer het gaat toch zonder verder de consequenties echt te overzien of zo als ik het zou willen aanduiden, men is een beetje blind een fuik in gezwommen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris: Traxx-locomotief was enige reële alternatief | SpoorPro.nl
Traxx-locomotief NS tussen Eindhoven en Den Haag, foto: NS

Staatssecretaris: Traxx-locomotief was enige reële alternatief

Foto: NS

De keuze voor de Traxx-locomotieven was het enige reële alternatief om voor de reiziger snel de verbinding met Brussel te herstellen, nadat de Fyra-treinen van het spoor werden gehaald. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een Kamerbrief in reactie op de miljoenenclaim die Infraspeed heeft ingediend voor schade aan de HSL-Zuid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Staatssecretaris: Traxx-locomotief was enige reële alternatief”

John rdam|15.03.18|13:15

Volgens mij zijn er ook locs te huur voor 160km/h die beter afgeveerd zijn door andere ophanging van de motoren en dus mogelijk minder slijtage aan het spoor veroorzaken. Maar die zijn vast wat duurder…..

Ed Groenendijk|15.03.18|14:11

@John_rdam: je schijnt het goed te weten maar je zegt niets concreet, lekker goedkoop hoor.

Henk Angenent|15.03.18|14:35

Die locs zijn nu wel te huur, maar niet in 2005, toen er een tijdelijke oplossing nodig was vanwege de V250.
Overigens zijn er ook Traxx’en met afgeveerde motoren, maar ik weet niet of die ook onder de F140MS2 passen.

John rdam|15.03.18|15:51

@Henk Angenent:de meeste (37?) NS TRAXX zijn pas gekocht in 2013, alleen de eerste 12 zijn in 2005 geleased. Ze zijn ontworpen voor max 140km/h en voor NS ‘opgehoogd’ naar 160 km/h. Dan zit je echt aan de bovengrens van wat met tramophanging nog kan. Met flinke krachten op zowel je half-afgeveerde motoren als op de infra. Voor ÖBB was dit 20 jaar geleden al reden de DB 152 niet toe te laten op de Oostenrijkse infra. Bijv. de Taurus van Siemens bestond in 2005 al wel, met Hohlwellenantrieb.

Jeanne Kok|15.03.18|21:46

De TRAXX-en van Br 146 woren ook met Hohlwellenantrieb geleverd, maar draaistellen met met half afgeveerde motoren in tramophanging was al een gecertificeerde oplossing in Nederland voor het goederen vervoer. Er is echter nooit rekening mee gehouden dat er na de 12 lease locomotieven nog een hele vloot 186-ers zou volgen. Lijkt meer meer het gaat toch zonder verder de consequenties echt te overzien of zo als ik het zou willen aanduiden, men is een beetje blind een fuik in gezwommen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.