Traxx-locomotief NS tussen Eindhoven en Den Haag, foto: NS

Staatssecretaris: Traxx-locomotief was enige reële alternatief

De keuze voor de Traxx-locomotieven was het enige reële alternatief om voor de reiziger snel de verbinding met Brussel te herstellen, nadat de Fyra-treinen van het spoor werden gehaald. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een Kamerbrief in reactie op de miljoenenclaim die Infraspeed heeft ingediend voor schade aan de HSL-Zuid.

Volgens de bewindsvrouw was er geen ‘plan B’, omdat de vroegere Benelux-verbinding reeds was vervallen.

Schade aan spoorstaven

Infraspeed trok onlangs bij het ministerie aan de bel vanwege ontstane haarscheurtjes in de spoorstaven van de hogesnelheidslijn. “Deze haarscheurtjes zijn op zichzelf niet ongebruikelijk en vormen geen direct risico voor het veilig rijden over de HSL-Zuid.” De schade wordt hersteld door het slijpen of vervangen van spoorstaven. Infraspeed diende de claim van tien miljoen euro in, omdat de onderneming verwacht dat de omvang van de schade toeneemt, waardoor er grote buitendienststellingen voor het herstel moeten worden gepland.

“Hoewel het niet uitgesloten is dat er een relatie is tussen het type treinmaterieel en de haarscheurtjes, kunnen ook andere factoren een rol spelen”, aldus Van Veldhoven, “zoals de keuze van het type spoorstaven door Infraspeed en de manier waarop Infraspeed de spoorstaven slijpt.”

Op dit moment voert TNO een onderzoek uit naar de schade aan de spoorlijn. Na een advies van ProRail over de resultaten, gaat de staatssecretaris met Infraspeed in gesprek. De uitkomsten van het onafhankelijk onderzoek en het gesprek met Infraspeed worden voor de zomer met de Tweede Kamer gedeeld.

Intercity Brussel

Van Veldhoven meldt verder in haar brief dat NS en NMBS definitief hebben besloten om de Intercity Brussel vanaf 9 april over de HSL-Zuid te laten rijden. Daarmee wordt de reistijd tussen Amsterdam en Brussel een half uur korter. Den Haag houdt vier keer per dag een directe verbinding met Antwerpen en Brussel, deels over de HSL-Zuid via Breda.

“De tussen NS en NMBS overeengekomen operationele en financiële afspraken voor de voorgenomen introductie zijn inmiddels uitgewerkt en juridisch vastgelegd”, aldus de staatssecretaris.

Lees ook:

Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “Staatssecretaris: Traxx-locomotief was enige reële alternatief”

John rdam|15.03.18|13:15

Volgens mij zijn er ook locs te huur voor 160km/h die beter afgeveerd zijn door andere ophanging van de motoren en dus mogelijk minder slijtage aan het spoor veroorzaken. Maar die zijn vast wat duurder…..

Ed Groenendijk|15.03.18|14:11

@John_rdam: je schijnt het goed te weten maar je zegt niets concreet, lekker goedkoop hoor.

Henk Angenent|15.03.18|14:35

Die locs zijn nu wel te huur, maar niet in 2005, toen er een tijdelijke oplossing nodig was vanwege de V250.
Overigens zijn er ook Traxx’en met afgeveerde motoren, maar ik weet niet of die ook onder de F140MS2 passen.

John rdam|15.03.18|15:51

@Henk Angenent:de meeste (37?) NS TRAXX zijn pas gekocht in 2013, alleen de eerste 12 zijn in 2005 geleased. Ze zijn ontworpen voor max 140km/h en voor NS ‘opgehoogd’ naar 160 km/h. Dan zit je echt aan de bovengrens van wat met tramophanging nog kan. Met flinke krachten op zowel je half-afgeveerde motoren als op de infra. Voor ÖBB was dit 20 jaar geleden al reden de DB 152 niet toe te laten op de Oostenrijkse infra. Bijv. de Taurus van Siemens bestond in 2005 al wel, met Hohlwellenantrieb.

Jeanne Kok|15.03.18|21:46

De TRAXX-en van Br 146 woren ook met Hohlwellenantrieb geleverd, maar draaistellen met met half afgeveerde motoren in tramophanging was al een gecertificeerde oplossing in Nederland voor het goederen vervoer. Er is echter nooit rekening mee gehouden dat er na de 12 lease locomotieven nog een hele vloot 186-ers zou volgen. Lijkt meer meer het gaat toch zonder verder de consequenties echt te overzien of zo als ik het zou willen aanduiden, men is een beetje blind een fuik in gezwommen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.