VIRM 8666 intercity station Dordrecht

Tweede Kamer wil intercitypendel Dordrecht-Breda behouden

De Tweede Kamer wil de intercitypendel tussen Dordrecht en Breda behouden en ondertussen op zoek gaan naar een permanente oplossing voor de bereikbaarheid van de stad. Een motie die daartoe werd ingediend door Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) en Rob Jetten (D66) is dinsdag aangenomen.

De intercitypendel rijdt sinds de dienstregeling van 2017 elk uur tussen Breda en Dordrecht ter compensatie voor het verlies van de intercity Den Haag – Venlo. Laatstgenoemde rijdt sinds december 2016 over de hogesnelheidslijn waardoor Dordrecht wordt overgeslagen. Vanaf april dit jaar stopt ook de Intercity Brussel niet meer op Dordrecht, omdat ook deze over de hogesnelheidslijn gaat rijden.

De huidige pendeldienst wordt de eerste twee jaar gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar dat loopt eind 2018 af. Dankzij de motie van D66 en ChristenUnie wordt de pendeldienst met een jaar verlengd en wordt in de tussentijd gezocht naar een permanente oplossing.

Bereikbaarheid

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf: “Dordrecht is een belangrijk OV-knooppunt voor de regio Drechtsteden. De bereikbaarheid en reistijden van en naar Dordrecht zijn de laatste jaren verslechterd. Een intercityverbinding is daarom onmisbaar. De intercitypendel is niet ideaal, maar zolang er geen structurele oplossing is gevonden, is het belangrijk dat deze pendel in ieder geval met een jaar is verlengd.”

D66 trok al eerder aan de bel over de verslechtering van de bereikbaarheid van de Merwestad. Jetten drong er bij voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu op aan om te onderzoeken hoe de treinverbinding tussen Dordrecht en de Randstad en Noord-Brabant kon worden verbeterd.

Eurostar

Andere ingediende en aangenomen moties dinsdag zijn onder andere een motie van VVD, GroenLinks, D66, ChristenUnie en CDA om te onderzoeken of het mogelijk is een bilaterale overeenkomst tussen Groot-Britannië en Nederland op korte termijn te ontwikkelen, zodat paspoortcontroles voor de Eurostar zo snel mogelijk in Nederland kunnen plaatsvinden.

Een alternatief zou zijn om te onderzoeken of Nederland zich aan kan sluiten bij de gemaakte afspraken tussen België, Frankrijk en Groot-Britannië. Op dit moment denkt staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven dat rechtstreeks reizen vanuit Amsterdam naar Londen pas in 2020 mogelijk is.

Reizen met een beperking

Een andere aangenomen motie van ChristenUnie en D66 betreft het snel toegankelijk maken van treinreizen voor reizigers met een beperking. Van der Graaf zegt dat NS en ProRail al stappen nemen om reizen met de trein makkelijker te maken. Zo worden reizigers beter geïnformeerd: in de nieuwe Flirt-treinen is sinds de zomer van 2017 informatie beschikbaar over toegankelijke stations op het traject. Ook is ProRail stations en perrons op de juiste hoogte aan het brengen, dit moet in 2030 afgerond.

Maar, zegt Van der Graaf, organisaties als Wij Staan Op! en Ieder(in) zien nog steeds knelpunten die eenvoudig kunnen worden opgelost. “De assistentieverlening is nog niet op alle stations op orde en ook de informatievoorziening kan beter. Zo weten mensen vooraf vaak niet of de trein toegankelijk is voor een rolstoel vanaf het perron.”

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Tweede Kamer wil intercitypendel Dordrecht-Breda behouden”

John rdam|08.03.18|14:58

Nu is de 2x p/u rijdende Sprinter tussen Dordt en Breda slechts 1 minuut langzamer dan de 1x p/u rijdende Intercity. Als je van Dordt naar Tilburg wilt ben je met de Sprinter zonder overstap zelfs 4 minuten sneller dan per Intercity met overstap. Dus die Intercity lijkt me nu meer nut te hebben voor het bevredigen van politici dan dat ie veel oplevert voor treinreizigers.
Maar afwachten hoe de dienstregeling en de overstaps in Breda er uit gaan zien als de IC Brussel over de HSL gaat rijden.

Kereta Api 17|10.03.18|01:31

Sinds het gedoe met de Moerdijkbrug was de Intercity status in Dordrecht al verslechterd. Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt. Toch is het wel meest opvallend dat er meer goederentreinen rijden. Maar burgemeester Aboutaleb van Rotterdam wil ook Dordrecht laten betrekken tot een nieuw metrosysteem. Ik weet dat het in het Algemeen Dagblad toen had ingestaan. Maar richting Breda / Roosendaal gaan de IC’s over de HSL en dat is vanuit Dordrecht “not done”. Ik hoop op verbetering voor Dordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.