Freestrein Schweerbau

Nieuwe technologie schaaft en freest rails in wissels in één bewerkingsgang

In vijf jaar tijd is een nieuwe technologie van spooronderhoudsbedrijf Schweerbau om rails in wissels te bewerken met behulp van mobiel frezen gemeengoed geworden op het Duitse spoor. De vier speciale freestreinen die het bedrijf hiervoor inmiddels heeft gebouwd om wissels in goede conditie te houden, worden het hele jaar door gebruikt in opdracht van Deutsche Bahn. “We hopen ze in de toekomst ook buiten Duitsland in te zetten”, zegt Maurice Verheijen, directeur internationale markt bij Schweerbau.

De technologie waar het om gaat, noemt Schweerbau DHOB-technologie. Die aanduiding is afgeleid van het Duitse werkwoord ‘Drehhobeln’, in het Engels omschreven als ‘rotational planing’. Een goede Nederlandse term heeft Verheijen niet direct voorhanden. “Het is eigenlijk een combinatie van frezen en schaven”, legt hij uit. De technologie leent zich goed voor het bewerken van wissels, ontdekte Schweerbau een aantal jaren geleden, zowel voor preventief en correctief onderhoud als voor het herstellen van RCF-schades (rollend-contactvermoeiing) aan rails.

Voordelen

De wielen van een DHOB-machine zien eruit als conventionele freeswielen, maar de freesplaatjes zitten gemonteerd in hoogte verstelbare houders. Met deze technologie is het mogelijk om ieder freesplaatje afzonderlijk in hoogte te verstellen, zodat het mogelijk is om rails in wissels uiterst nauwkeurig te bewerken. De DHOB-wielen bevatten rechte en gevormde freesplaatjes, die zo geplaatst zijn dat ze de contouren van de rails volgen. Bovendien zijn de DHOB-treinen in staat om de rails in slechts één bewerkingsgang te bewerken. De trein hoeft dus niet meerdere keren over de rails te rijden om het vereiste profiel te krijgen zoals bij conventionele freestreinen en slijptreinen.

Andere voordelen van de DHOB-treinen zijn dat er geen vonken vrijkomen tijdens het bewerkingsproces, wat altijd een brandrisico met zich meebrengt. De vrijkomende metaalspanen worden direct afgezogen. Ze komen dus niet op het spoor terecht, met als risico dat wissels vastlopen. Voor het verwijderen van haarscheurtjes en andere defecten in de rails in wissels, die dankzij moderne meettechnieken steeds beter op te sporen zijn en die voor slijptreinen te diep zijn, bieden de Schweerbau-treinen ook uitkomst. “In Duitsland is DHOB de meest gebruikte technologie om wissels te bewerken”, zegt Verheijen.

(Tekst loopt door onder afbeelding)Freestrein Schweerbau

Europese markt

Daarbuiten is de DHOB-techniek nog relatief onbekend, hoewel de conventionele frees- en slijptreinen van Schweerbau al in een groot aantal Europese landen ingezet worden op het spoor. Schweerbau is al sinds 1997 actief in het mobiel bewerken van rails door middel van frezen en heeft naast meerdere conventionele mobiele freestreinen met freeswielen variërend van 600mm tot 1400mm recent ook de eerste hogesnelheidsfreestrein HSM (high speed milling) ontwikkeld die vanaf komende zomer ingezet gaat worden bij Network Rail. Deze uitzonderlijk productieve freestrein beschikt over maar liefst vier freeswielen – elk met een diameter van 1400mm – en is in staat om tot 6mm metaal af te dragen in één enkele bewerkingsgang. In Nederland is Schweerbau nog niet actief.

DHOB-treinen zijn alleen nog in Duitsland in gebruik. Dat zijn er nu vier. Uitbreiding is niet uitgesloten, maar dat laat het bedrijf afhangen van concrete opdrachten uit Duitsland of andere landen. “Het bouwen van zo’n trein duurt twee jaar”, aldus Verheijen. De technologie van zo’n machine zit in een enkele wagon, die elke willekeurige locomotief voortgetrokken kan worden. “De unit werkt onafhankelijk.” Een tweede wagon bevat een container om de metaalspanen op te vangen.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Nieuwe technologie schaaft en freest rails in wissels in één bewerkingsgang”

Henk Derksen|01.02.18|12:21

Deze machines van het fabrikaat Linzinger bestaan al veel langer, en zijn een veel betere oplossing voor het herprofileren van de spoorstaven dan het slijpen met de speno trein, ruim 10 jaar geleden hebben wij(spooraannemer) al onderzoek gedaan naar frezen en aansluitend fijnslijpen. (rapport beschikbaar)
Prorail wilde er niet aan vanwege het “”herenaccoord”” met de spooraannemers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.