Alfons Schaafsma van ProRail gaf een presentatie tijdens de Intelligent Rail Summit 2017

Proeven met zelfrijdende treinen Groningen en Betuweroute starten in 2018

ProRail wil in 2018 zelfrijdende treinen op het regionale spoor in Groningen en de Betuweroute testen. Op dit moment voert de spoorbeheerder samen met een aantal spoorvervoerders en de provincie Groningen vooronderzoek uit voor de proeven. Dat vertelde Alfons Schaafsma, adviseur Innovatie en Ontwikkeling bij ProRail, vorige week tijdens de Intelligent Rail Summit 2017 in Wenen. De tests met Automatic Train Operation (ATO), de techniek die autonoom rijden op het spoor mogelijk maakt, gebeuren met een machinist aan boord van de trein. Een aantal taken van de machinist wordt geautomatiseerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proeven met zelfrijdende treinen Groningen en Betuweroute starten in 2018 | SpoorPro.nl
Alfons Schaafsma van ProRail gaf een presentatie tijdens de Intelligent Rail Summit 2017

Proeven met zelfrijdende treinen Groningen en Betuweroute starten in 2018

ProRail wil in 2018 zelfrijdende treinen op het regionale spoor in Groningen en de Betuweroute testen. Op dit moment voert de spoorbeheerder samen met een aantal spoorvervoerders en de provincie Groningen vooronderzoek uit voor de proeven. Dat vertelde Alfons Schaafsma, adviseur Innovatie en Ontwikkeling bij ProRail, vorige week tijdens de Intelligent Rail Summit 2017 in Wenen. De tests met Automatic Train Operation (ATO), de techniek die autonoom rijden op het spoor mogelijk maakt, gebeuren met een machinist aan boord van de trein. Een aantal taken van de machinist wordt geautomatiseerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.