Treinongeluk Dalfsen, foto: ProRail

OM vervolgt bestuurder hoogwerker van treinongeluk Dalfsen

Gepubliceerd op 05-09-2017 om 15:01

Het Openbaar Ministerie gaat de 23-jarige bestuurder van de hoogwerker vervolgen die 23 februari 2016 een treinongeluk veroorzaakte bij Dalfsen. Bij dit ongeluk kwam de machinist van de passagierstrein van Arriva om het leven en raakten zes mensen gewond. De man wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval met dood en letsel als gevolg.

De trein botste in volle vaart op een hoogwerker op de spoorwegovergang bij Dalfsen. De trein ontspoorde daarbij volledig. De bestuurder van de hoogwerker kon vlak voor de botsing van zijn voertuig springen. Hem wordt verweten dat hij onoplettend heeft gereden en zich daarbij onvoldoende heeft geïnformeerd over de dienstregeling op het spoor ter plaatse. Daarbij zou hij zich van tevoren niet goed hebben gerealiseerd of hij met een langzaam voortbewegend voertuig veilig kon oversteken op deze spoorwegovergang.

Ongelukken op spoorwegovergangen

Op 28 april van dit jaar gebeurde er opnieuw een ongeluk met groot materieel op een spoorwegovergang. In Wouw botste een Intercitytrein van NS op een dieplader die een bewaakte overgang over wilde steken. Daarbij raakte de conducteur van de trein lichtgewond. In Harlingen kwamen op 27 maart van dit jaar een man en zijn zoontje om het leven op een onbewaakte spoorweg. Zij zaten in een personenauto die op de spoorwegovergang werd geschept door een passagierstrein van Arriva.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid kondigde vlak na het ongeluk in Wouw een brede studie aan naar ongelukken op spoorwegovergangen. De Raad wil met het themaonderzoek achterhalen of en hoe de veiligheid op spoorwegovergangen verbeterd kan worden en hoe de aangekondigde sanering van onbewaakte overwegen verloopt.

ProRail-directeur Pier Eringa meldde naar aanleiding van de recente ongelukken op bewaakte spoorwegovergangen dat hij samen met wegbeheerders een onderzoek wil starten over hoe incidenten met groot materieel in de toekomst kan worden voorkomen. Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV pleitte zelfs voor een algeheel verbod voor bijzondere, zware voertuigen op overwegen.

Rechtszaak

De zitting over het dodelijk treinongeval in Dalfsen is op dinsdag 12 september bij de rechtbank in Overijssel. Dan wordt ook de strafeis van de officier van justitie bekendgemaakt.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

4 reacties op “OM vervolgt bestuurder hoogwerker van treinongeluk Dalfsen”

general mobil|05.09.17|16:18

Wat ik nu weer lees .
Treurig.
Ten spijt voor de machinist.
Maar en nu weet ik niet de hele situatie.
Maar die had de klap toch ook aan zien komen.
En dan het fijt.
Dat de bestuurder van het voertuig op de hoogte van de dienst regelingen moet zijn.
Te zot voor woorden.
Ik neem aan dat hij er niet voor gesprongen is.
Maar alleen al de uitspraak.
Is al niet nadenken.
Maar waarom niet eerst een gedegen onderzoek.
En dan pas oordelen.
Dat zijn de grootste fouten die men maakt bij een onderzoek.

John Hogaarts|05.09.17|17:08

”quote” Dat de bestuurder van het voertuig op de hoogte van de dienst regelingen moet zijn.
Ook wij als onderhoudsmonteurs werd het er in gestamd dat men nooit en te nimmer mag vertrouwen op de dienstregeling tijdens werkzaamheden, er kan ter aller tijde een trein aankomen. Dit was dus vroeger zo. Nu kan dit niet meer.
Dus hoe kun je aan derden verlangen dat zij de dienstregeling uit hun hoofd weten. Deze hoogwerker had beter in een buitendienststelling naar de overkant gebracht kunnen worden.

Rhido31910|05.09.17|17:35

Jammer dat er een machinist te betreuren was. Ik denk ook zowel in Wouw (weet niet waar dat ligt) als in Dalfsen dat er beter helemaal geen zware en grotere voertuigen op het spoor kunnen komen. Misschien dat er op een aantal voertuigen een dodehoeks spiegel kan komen? Maar niet iedereen realiseert hoe hard de trein kan gaan. Op overwegen waar het te gevaarlijk is zou er beter kritischer naar gekeken moeten worden hoe veilig kun je het maken om op zo’n overweg te kunnen oversteken?

Gerard Munnik|07.09.17|16:56

Is dit nu een probleem voor het spoor of de weg?
Moet het niet zijn “Auto blokkeert spoor” i.p.v. “Trein pakt auto”? Dis overwegen opheffen via budget wegverkeer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.