Treinstation Amsterdam Centraal, foto: ProRail

Ruimte op spoor verdeeld voor dienstregeling 2018

ProRail heeft maandag de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim 40 reizigers- en goederenvervoerders verdeeld voor de dienstregeling van 2018. Volgens ProRail is het de grootste uitbreiding van het aantal treinen ooit op het Nederlandse spoor. De nieuwe dienstregeling gaat op 10 december 2017 in. Vanaf die datum rijden er meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, in Friesland, Twente en Zeeland en tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.

ProRail is verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Ongeveer veertig reizigers- en goederenvervoerders dienden daarvoor hun wensen in bij ProRail.

Capaciteitsverdeling

In 2018 zullen er naar verwachting 160 miljoen treinkilometers worden afgelegd. Ter vergelijking, in 2004 waren dat er 129 in één jaar. Om de groei van het treinverkeer te faciliteren zijn er verschillende grote spoorprojecten opgeleverd. Er zijn nieuwe stations en de doorstroming van het treinverkeer op grote emplacementen is sterk verbeterd. Volgens ProRail loopt het systeem echter tegen haar grenzen aan. “Meer investeringen in infrastructuur en innovaties zijn nodig om ook in de toekomst de groei van het treinverkeer te kunnen blijven faciliteren.”

Dit jaar staan er grote onderhouds en -vernieuwingswerkzaamheden gepland onder meer rondom Zwolle, Rotterdam, Maasvlakte, Roosendaal, Eindhoven en Den Bosch. Het goederenvervoer krijgt ook in 2018 te maken met veel omleidingen vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute (Rotterdam – Zevenaar) aan Duitse zijde. Goederentreinen worden voornamelijk omgeleid via de Brabantroute (Rotterdam – Venlo).

De grootste wijzigingen voor 2018 op een rij:

  • Meer treinen Amsterdam – Eindhoven, elke tien minuten een trein op de grote stations
  • Meer treinen Utrecht – Houten Castellum
  • Meer treinen Leeuwarden – Meppel
  • Meer treinen Alphen aan den Rijn – Gouda
  • Meer treinen Vlissingen – Roosendaal
  • Meer treinen Groningen – Assen
  • Meer treinen Zwolle – Enschede
  • Snellere elektrische treinen Zwolle – Kampen en nieuwe verbinding station Zwolle Stadshagen
  • Betere doorstroming goederentreinen Kijfhoek – Brabantroute (Rotterdam – Venlo)
  • Nieuwe vervoerder in Twente. Vanaf december verzorgt Keolis/Syntus de treindienst in deel Overijssel/Twente
  • Verbinding Hengelo – Bentheim – Bielefeld van 0 naar 1 trein per uur

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Ruimte op spoor verdeeld voor dienstregeling 2018”

Robert Jan Roos|05.09.17|16:25

Bijzonder. Een artikel met ERTMS in de kop levert een groot aantal reacties op. Een artikel dat het aantal treinkilometers is gegroeid van 129 naar 160 miljoen per jaar levert geen enkele reactie op. Stel dat SpoorPro had bericht dat de Japan of Zwitserland zo’n groei hadden gerealiseerd. Denk dat dan actief gereageerd was, ook met de strekking: “zij wel, waarom wij niet?”.
Jammer, misschien dat “Het gras is altijd groener bij de buren” ons hierbij remt.

Gefeliciteerd met deze cijfers!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.