Flirt 3 trein Stadler, foto: ProRail

Syntus test Flirt 3-treinen tussen Zwolle en Wierden

Syntus start woensdagnacht met het testen van de Flirt 3-treinen van fabrikant Stadler tussen Zwolle en Wierden. Ook donderdagnacht wordt er proefgereden. Het gaat hier om testritten als onderdeel van de toelating van dit nieuw type treinmaterieel op het Nederlandse spoor. Tijdens de testritten wordt onder meer het treinbeveiligingssysteem getest.

De spoorlijn Zwolle-Wierden is onlangs geëlektrificeerd, evenals de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen. Syntus won in 2015 de aanbesteding van de treindiensten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede en start vanaf december 2017 met het vervoer over deze trajecten. Op dit moment rijdt NS nog met dieseltreinen over deze trajecten.

Elektrische trein

Het bijna veertig kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden kreeg in 2016 door ProRail achthonderd masten en bovenleiding aangemeten. Daarnaast wordt op gedeelten van de lijn de beveiliging aangepast zodat de snelheid van de treinen omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur.

De provincie Overijssel is als regionaal concessieverlener voor Syntus ook de financier voor de elektrificatie op de lijn Zwolle-Wierden. Wanneer de dieseltreinen niet meer nodig zijn, bespaart de provincie op de exploitatiekosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied. Elektrische treinen zijn daarnaast stiller en sneller.

Vanaf 10 december 2017 gaat Syntus met elektrische treinen rijden op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen.

Lees ook:

Bovenleiding Kamperlijn wordt aangesloten op station Zwolle

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.