Treinstation Breda, foto: René de Wit

Bredase politiek pleit voor behoud spoorverbinding Breda-Brussel

De Bredase fracties van D66 en CDA willen dat de tijdelijke spoorverbinding tussen Breda en Brussel via Roosendaal en Antwerpen behouden blijft, zolang een directe trein via de HSL nog niet gerealiseerd is. Vanwege werkzaamheden aan de Moerdijkbrug, rijdt er sinds eind juli tijdelijk een trein van Breda naar Brussel. Normaal gesproken moeten passagiers overstappen om van Breda naar Brussel te reizen. De gemeenteraadsleden Jeroen Bruijns van het CDA en Frank Toeset van D66 pleiten voor het behoud van deze directe verbinding.  

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Bredase politiek pleit voor behoud spoorverbinding Breda-Brussel”

John rdam|08.08.17|21:30

Het is toch godgeklaagd dat er nu al 7 jaar een spoorverbinding van Breda naar de HSL richting België ligt weg te roesten en dat noch de betrokken spoorwegondernemingen NS en NMBS, noch de regeringen van beide landen zich tot nu toe geroepen voelden een provisorische oplossing te bedenken om hier treinen te laten rijden. Tegen de tijd dat hier eindelijk treinen gaan rijden hebben de reizigers allang hun eigen alternatieven gevonden. Met dank aan visieloze politici en dito OV managers.

Marc Busio|09.08.17|15:57

De NMBS zal er alles aan doen om de komst van de IC A’dam-Brussel op de HSL, met o.a. een tussenstop in Breda, te frustreren. Door deze verkorting van de reistijd betekent deze IC namelijk concurrentie voor de Thalys, waarin de NMBS een substantieel belang heeft. Het met opzet laten omrijden van deze IC over luchthaven Zaventem is hier een illustratief voorbeeld van. Breda kan nog lang wachten op verbetering van de situatie m.b.t. haar treinverbinding met Belgie!

Arco Sierts|11.08.17|11:12

@Marc: ik meende toch te weten dat het grensoverschrijdende spoorvervoer is vrijgegeven. NS hoeft slechts een pad aan te vragen bij ProRail en Infrabel. Of heb ik iets gemist?

Misschien moet de gemeente Breda eens gaan praten met de gemeentes Den Haag en Antwerpen, en het eerdere plan van Den Haag ism Arriva weer uit de kast gaan trekken. Want de nationale spoorbedrijven en politiek doen niks.

Marc Volgers|31.08.17|22:35

Ik denk dat (zeker gezien de ambities van Eindhoven) een trein van België via Breda en Eindhoven naar Duitsland een beter idee is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bredase politiek pleit voor behoud spoorverbinding Breda-Brussel | SpoorPro.nl
Treinstation Breda, foto: René de Wit

Bredase politiek pleit voor behoud spoorverbinding Breda-Brussel

De Bredase fracties van D66 en CDA willen dat de tijdelijke spoorverbinding tussen Breda en Brussel via Roosendaal en Antwerpen behouden blijft, zolang een directe trein via de HSL nog niet gerealiseerd is. Vanwege werkzaamheden aan de Moerdijkbrug, rijdt er sinds eind juli tijdelijk een trein van Breda naar Brussel. Normaal gesproken moeten passagiers overstappen om van Breda naar Brussel te reizen. De gemeenteraadsleden Jeroen Bruijns van het CDA en Frank Toeset van D66 pleiten voor het behoud van deze directe verbinding.  

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Bredase politiek pleit voor behoud spoorverbinding Breda-Brussel”

John rdam|08.08.17|21:30

Het is toch godgeklaagd dat er nu al 7 jaar een spoorverbinding van Breda naar de HSL richting België ligt weg te roesten en dat noch de betrokken spoorwegondernemingen NS en NMBS, noch de regeringen van beide landen zich tot nu toe geroepen voelden een provisorische oplossing te bedenken om hier treinen te laten rijden. Tegen de tijd dat hier eindelijk treinen gaan rijden hebben de reizigers allang hun eigen alternatieven gevonden. Met dank aan visieloze politici en dito OV managers.

Marc Busio|09.08.17|15:57

De NMBS zal er alles aan doen om de komst van de IC A’dam-Brussel op de HSL, met o.a. een tussenstop in Breda, te frustreren. Door deze verkorting van de reistijd betekent deze IC namelijk concurrentie voor de Thalys, waarin de NMBS een substantieel belang heeft. Het met opzet laten omrijden van deze IC over luchthaven Zaventem is hier een illustratief voorbeeld van. Breda kan nog lang wachten op verbetering van de situatie m.b.t. haar treinverbinding met Belgie!

Arco Sierts|11.08.17|11:12

@Marc: ik meende toch te weten dat het grensoverschrijdende spoorvervoer is vrijgegeven. NS hoeft slechts een pad aan te vragen bij ProRail en Infrabel. Of heb ik iets gemist?

Misschien moet de gemeente Breda eens gaan praten met de gemeentes Den Haag en Antwerpen, en het eerdere plan van Den Haag ism Arriva weer uit de kast gaan trekken. Want de nationale spoorbedrijven en politiek doen niks.

Marc Volgers|31.08.17|22:35

Ik denk dat (zeker gezien de ambities van Eindhoven) een trein van België via Breda en Eindhoven naar Duitsland een beter idee is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.