Chris Verstegen, manager Innovatie bij ProRail2

‘Testen innovaties mogelijk maken op museumspoorlijnen’

Gepubliceerd op 21-06-2017 om 17:41

Het moet mogelijk gemaakt worden om nieuwe innovaties zoals Automatic Train Operation (ATO) en waterstoftreinen op museumspoorlijnen te testen. Ingewikkelde regelgeving staat dit nu nog in de weg. Dat zou moeten veranderen. Deze oproep deed manager Innovatie Chris Verstegen woensdag tijdens de Dag van de Rail in de Jaarbeurs in Utrecht. Bij museumlijnen gaat het vaak om oude of opgeheven spoorlijnen, die door een museum of vereniging worden geëxploiteerd. Vaak rijden daar historische treinen overheen.

De Nederlandse spoorsector is op dit moment bezig met het ontwikkelen en implementeren van diverse innovaties zoals ATO, Driver Advisory Systems, Routelint en smartwatches voor conducteurs. Vanwege het drukbezette spoor in Nederland is het echter niet altijd mogelijk om innovaties op een goede wijze op het spoor te beproeven.

Complexe regelgeving

Verstegen gaf tijdens een debat aan dat hij het mooi zou vinden als de spoorsector hier museumspoorlijnen voor zou kunnen gebruiken. Paul Tulp, adviseur Assetmanagement bij de provincie Utrecht en ook panellid in het debat, gaf aan dat de “regels hieromheen het complex maken”.

Tegelijkertijd merkte Tulp op dat de Wet Lokaal Spoor hiervoor wellicht wel ruimte biedt. “De Wet Lokaal Spoor maakt ons (lokale overheden, red.) verantwoordelijk, dus dat geeft lucht.” De Wet Lokaal spoor, die in december 2015 is ingegaan, bepaalt dat provincies en metropoolregio’s verantwoordelijk zijn voor de aanleg en het beheer van het regionale railnetwerk. Het Besluit Bijzondere Spoorwegen bevat regels waar bedrijven met een spooraansluiting aan moeten voldoen, maar ook bijvoorbeeld over museumlijnen.

Volgens Tulp zou voor het uitvoeren van tests ook de samenwerking met de leveranciers kunnen worden gezocht. “Zij hebben al testsporen op hun terrein liggen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Testen innovaties mogelijk maken op museumspoorlijnen’”

Edwin Schipper|22.06.17|13:59

Mooi idee, als er iemand wil testen, stuur een mail aan museum@destoomtrein.nl testtraject van 14 kilometer met startpunt in Goes.

Sebastiaan Batenburg|22.06.17|14:45

In Boxtel ligt een ongebruikte spoorlijn naar Schijndel en Veghel (duits lijntje), waarom wordt dit niet ingezet voor spoor-innovaties? Hier hoeft geen rekening gehouden te worden met andere spoor-gebruikers. Het spoor ligt er ongebruikt bij! Sowieso meer dan zonde dat dit soort bestaande infrastructuur niet gebruikt wordt terwijl bestaande wegen en rails ‘overvol’ raken!

Bernard van Reemst|22.06.17|16:47

En wat denken aan het enkelspoor tussen Veendam – Stadskanaal waarop STAR (http://www.stadskanaalrail.nl) zo af en toe rijd.
Noord-Nederland kan sws wat meer betekenen op spoorgebied. En biedt zowel ruimte als een goede mindset voor innovaties.
Zo is er ’n ambitieus energie- en brandstoftransitie programma, waarbij ook gekeken gaat worden om waterstof als brandstof voor tractie op de Noord-Nederlandse decentrale trajecten te gaan inzetten.

Arco Sierts|22.06.17|23:55

man-man-man, wat een deerniswekkend railhobbyisme. Denken jullie nou echt werkelijk serieus dat innovaties die er wezenlijk toe doen, te testen zijn op museumlijnen? Ga toch buitenspelen…

F de Groot|24.06.17|11:35

Lokale overheden zijn helemaal niet verantwoordelijk voor beheer van lokaal spoorlijnen.
Dat is in het geval van een museum spoorlijn zowiezo niet het geval,je zal in die gevallen toch echt bij de stichting of club moeten aankloppen die de lijn onderhouden en er op rijden.
In die gevallen zou je het ook zinnig moeten maken door hun bv een bedrag te overhandigen voor het gebruik van hun spoorlijn,anders zijn hun niet snel van plan om zoiets toe te laten,dan is er sprake van meer “last dan gemak”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.