Luchtfoto Amsterdam, foto: ProRail

‘Treindiensten sneller opstarten na grote stroomstoring’

NS en ProRail gaan samen werkwijzen ontwikkelen om treindiensten sneller op te starten na een stroomstoring. Dat zeggen de spoorbedrijven naar aanleiding van een onderzoek naar de grote stroomstoring op 17 januari in grote delen van Amsterdam. Door het wegvallen van de 150 KV-stroom van Tennet viel de voeding van seinen, wissels en bovenleiding uit. Daardoor was het een groot deel van de dag onmogelijk om treinen te laten rijden.

ProRail gaat het verder mogelijk maken dat de noodstroomvoorziening op iedere verkeersleidingspost handmatig aangezet kan worden in het geval de bediening op afstand faalt. Daardoor is de spoorbeheerder niet meer afhankelijk van de aanrijdtijd van de onderhoudsaannemer. ProRail-medewerkers krijgen verder een training waarin ze leren hoe ze om moeten gaan met het inloggen in systemen in situaties van incidenten. Bij het herstel van de energievoorziening onstonden problemen omdat medewerkers niet goed wisten wat ze moesten doen.

Stroomstoring

Op 17 januari viel de stroom rond half vijf ’s ochtends uit in grote delen van Amsterdam, legt ProRail uit in een reconstructie van de dag. De batterijen, die bij stroomuitval zorgen voor de eerste opvang van treinbesturingssystemen op de verkeersleidingspost Amsterdam en het besturingscentrum van ProRail en NS raakten uitgeput. Dit kwam omdat het noodstroomaggregaat niet opstart. De aggregaat zou bij stroomuitval de voeding van deze batterijen moeten overnemen. Daardoor vielen de systemen op het treinbesturingscentrum uit. Zodra dit wordt gesignaleerd wordt de onderhoudsaannemer gewaarschuwd die om het noodstroomaggregaat handmatig opstart.

Onbetrouwbare data

Om 07.15 uur was de netspanning van Tennet terug. Niet alleen de treinbesturingssystemen, maar ook telefonie, reisinformatiesystemen, camera’s en toegangspoortjes worden getroffen door de storing van het energiebedrijf. Het duurt tot 09.45 uur voordat het verkeersleidingssysteem technisch en functioneel volledig beschikbaar en betrouwbaar is.

Vanaf dat moment was er echter nog geen maakbaar opstartplan beschikbaar om de treindienst weer op te starten en terug te brengen tot een normale treindienst. Het opstartplan is niet beschikbaar, omdat de data in de systemen niet meer kloppen. Hierdoor was tot ongeveer 14.15 uur sprake van een onbetrouwbare treindienst. Pas om 21.00 uur reed de treindienst volgens het aangepaste plan.

Opeenvolging incidenten

Een eerdere opstart was volgens ProRail binnen de huidige werkwijze niet mogelijk. Dat komt omdat een betrouwbaar overzicht ontbreekt van de personele bezetting, maar ook door een opeenvolging aan incidenten. Naast de uitval van communicatiemiddelen, als gevolg van de grootschalige stroomstoring, werd de dienstregeling ook geplaagd door een ontruiming van Utrecht CS vanwege een melding ‘verdacht pakket’ en een suïcide bij Heiloo. ProRail en NS hebben op basis van de voorlopige onderzoeksresultaten diverse verbeteringen doorgevoerd.

Lees ook:

Treinverkeer ontregeld door stroomstoring Amsterdam

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.