Dijksma wil veiligheid machinist verhogen na treinongeluk Dalfsen

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil de veiligheid voor machinisten bij  treinongelukken verhogen door de Europese norm voor botsveiligheid van treinen aan te scherpen. Ze volgt hiermee aanbevelingen op van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het dodelijk treinongeluk in Dalfsen, waarbij een machinist om het leven kwam. De Raad geeft in het rapport advies over hoe de machinist beter kan worden beschermd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Dijksma wil veiligheid machinist verhogen na treinongeluk Dalfsen”

Arco Sierts|23.03.17|22:50

Weer een evident voorbeeld van compleet doorgeslagen veiligheidsdenken op het spoor. Met alle respect voor eenieders mening en positie, maar je kan redelijkerwijs niet elk denkbaar onheil vermijden. Een trein is nu al een extreem veilige werkplek in vergelijking met bijvoorbeeld een lijnbus, bestelbus, een postbode op z’n fiets, een bouwplaats of motoragent. De kans dat een machinist noodlottig om het leven komt als ‘ie voor de dagelijkse boodschappen naar de Appie fietst is vele malen groter.

Arco Sierts|23.03.17|23:01

Dat ontslaat ons nooit van de plicht om altijd actief & creatief te blijven nadenken of het op een slimme manier NOG beter & veiliger kan, maar er zijn wel grenzen aan wat je redelijkerwijs van treinmaterieel kunt verwachten. Dat OVV transparant signaleert en aanbeveelt is prima (da’s ook exact hun taak), maar naar mijn mening slaat Dijksma nu door en dat is schadelijk voor de totale verkeersveiligheid. Want nog duurdere treinen = nog meer mensen met de auto en dat is vele malen onveiliger.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dijksma wil veiligheid machinist verhogen na treinongeluk Dalfsen | SpoorPro.nl

Dijksma wil veiligheid machinist verhogen na treinongeluk Dalfsen

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil de veiligheid voor machinisten bij  treinongelukken verhogen door de Europese norm voor botsveiligheid van treinen aan te scherpen. Ze volgt hiermee aanbevelingen op van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het dodelijk treinongeluk in Dalfsen, waarbij een machinist om het leven kwam. De Raad geeft in het rapport advies over hoe de machinist beter kan worden beschermd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Dijksma wil veiligheid machinist verhogen na treinongeluk Dalfsen”

Arco Sierts|23.03.17|22:50

Weer een evident voorbeeld van compleet doorgeslagen veiligheidsdenken op het spoor. Met alle respect voor eenieders mening en positie, maar je kan redelijkerwijs niet elk denkbaar onheil vermijden. Een trein is nu al een extreem veilige werkplek in vergelijking met bijvoorbeeld een lijnbus, bestelbus, een postbode op z’n fiets, een bouwplaats of motoragent. De kans dat een machinist noodlottig om het leven komt als ‘ie voor de dagelijkse boodschappen naar de Appie fietst is vele malen groter.

Arco Sierts|23.03.17|23:01

Dat ontslaat ons nooit van de plicht om altijd actief & creatief te blijven nadenken of het op een slimme manier NOG beter & veiliger kan, maar er zijn wel grenzen aan wat je redelijkerwijs van treinmaterieel kunt verwachten. Dat OVV transparant signaleert en aanbeveelt is prima (da’s ook exact hun taak), maar naar mijn mening slaat Dijksma nu door en dat is schadelijk voor de totale verkeersveiligheid. Want nog duurdere treinen = nog meer mensen met de auto en dat is vele malen onveiliger.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.