Rood sein, seinen, wissels, rails, Utrecht

Minder ongelukken door dagelijks overleg treindienstleiders

De kans op ongelukken en bijna-ongelukken kan flink afnemen als treindienstleiders elke dag na hun dienst een half uur teamoverleg hebben. Zij kunnen hierdoor nog beter omgaan met onverwachte en onvoorziene situaties. Dat concludeert promovendus Willy Siegel op basis van zijn onderzoek naar ‘Teamreflectie op zwakke veerkrachtsignalen’. Siegel promoveert op 12 januari aan de Universiteit Twente.

De onderzoeker stelt in de studie dat structurele kennisuitwisseling binnen teams over de gebeurtenissen van de dag een belangrijke bron is voor onbeschreven kennis. Daarbij is volgens hem expliciete kennis belangrijker dan procedures. Deze kennis moet gedeeld worden, vindt Siegel.

ExploRail

Het onderzoek maakt onderdeel uit van een groot wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen en loopt van 2012-2017. Eind vorig jaar promoveerde Kim Verbert als eerste promovendus binnen het programma ExploRail.

Verbert ontwikkelde een systeem waarmee beter kan worden voorspeld wanneer onderhoud aan het spoorsysteem nodig is, welk type onderhoud nodig is, wanneer ProRail daarover moet beslissen en wanneer het onderhoud moet starten. Het doel van ExploRail is door grensverleggend en innovatief onderzoek de spoorinfrastructuur in Nederland voor de toekomst robuust en betrouwbaar te maken.

Onderzoeksprogramma

Twintig promovendi van vijf verschillende universiteiten werken aan twee centrale researchthema’s: Zelfdenkend Spoor en Whole System Performance. Voor het programma is vijf miljoen euro beschikbaar, waarvan ProRail de helft bijdraagt. Daarnaast heeft ProRail ook een begeleidende rol. Onderzoekscoaches introduceren de promovendi bij ProRail, stellen ProRail-data ter beschikking en vertalen de wetenschappelijke resultaten naar de dagelijkse spoorpraktijk.

Lees ook:

‘Andere methoden toepassen in voorspellen storingen spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder ongelukken door dagelijks overleg treindienstleiders | SpoorPro.nl
Rood sein, seinen, wissels, rails, Utrecht

Minder ongelukken door dagelijks overleg treindienstleiders

De kans op ongelukken en bijna-ongelukken kan flink afnemen als treindienstleiders elke dag na hun dienst een half uur teamoverleg hebben. Zij kunnen hierdoor nog beter omgaan met onverwachte en onvoorziene situaties. Dat concludeert promovendus Willy Siegel op basis van zijn onderzoek naar ‘Teamreflectie op zwakke veerkrachtsignalen’. Siegel promoveert op 12 januari aan de Universiteit Twente.

De onderzoeker stelt in de studie dat structurele kennisuitwisseling binnen teams over de gebeurtenissen van de dag een belangrijke bron is voor onbeschreven kennis. Daarbij is volgens hem expliciete kennis belangrijker dan procedures. Deze kennis moet gedeeld worden, vindt Siegel.

ExploRail

Het onderzoek maakt onderdeel uit van een groot wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen en loopt van 2012-2017. Eind vorig jaar promoveerde Kim Verbert als eerste promovendus binnen het programma ExploRail.

Verbert ontwikkelde een systeem waarmee beter kan worden voorspeld wanneer onderhoud aan het spoorsysteem nodig is, welk type onderhoud nodig is, wanneer ProRail daarover moet beslissen en wanneer het onderhoud moet starten. Het doel van ExploRail is door grensverleggend en innovatief onderzoek de spoorinfrastructuur in Nederland voor de toekomst robuust en betrouwbaar te maken.

Onderzoeksprogramma

Twintig promovendi van vijf verschillende universiteiten werken aan twee centrale researchthema’s: Zelfdenkend Spoor en Whole System Performance. Voor het programma is vijf miljoen euro beschikbaar, waarvan ProRail de helft bijdraagt. Daarnaast heeft ProRail ook een begeleidende rol. Onderzoekscoaches introduceren de promovendi bij ProRail, stellen ProRail-data ter beschikking en vertalen de wetenschappelijke resultaten naar de dagelijkse spoorpraktijk.

Lees ook:

‘Andere methoden toepassen in voorspellen storingen spoor

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.