Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

NMBS wil in 2020 treinen zonder conducteurs

De Belgische spoorvervoerder NMBS wil vanaf 2020 treinen zonder conducteurs laten rijden. Om de zogeheten ‘one man cars’ mogelijk te maken dienen er voor ongeveer veertig miljoen euro aan aanpassingen aan de infrastructuur gemaakt worden, blijkt uit een studie van de spoortop.

De investeringen gaan naar systemen die controleren of de deuren van het voertuig gesloten zijn en voor nieuwe noodrem-systemen. Het is de bedoeling dat de treinen meer als metro’s gaan rijden, waarbij dit ook meer geautomatiseerd is.

Treinconducteur

NMBS heeft berekend dat het met het invoeren van de ‘one man car’ 469 conducteurs minder nodig heeft. De spoorvakbonden verzetten zich tegen de plannen van de spoorvervoerder, onder meer omdat zij verwachten dat dit een negatief effect zal hebben op de sociale veiligheid. Volgens NMBS zullen er geen gedwongen ontslagen vallen en zal de uitstroom van het personeel een natuurlijk verloop hebben, meldt de Belgische krant De Tijd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NMBS wil in 2020 treinen zonder conducteurs | SpoorPro.nl
Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

NMBS wil in 2020 treinen zonder conducteurs

De Belgische spoorvervoerder NMBS wil vanaf 2020 treinen zonder conducteurs laten rijden. Om de zogeheten ‘one man cars’ mogelijk te maken dienen er voor ongeveer veertig miljoen euro aan aanpassingen aan de infrastructuur gemaakt worden, blijkt uit een studie van de spoortop.

De investeringen gaan naar systemen die controleren of de deuren van het voertuig gesloten zijn en voor nieuwe noodrem-systemen. Het is de bedoeling dat de treinen meer als metro’s gaan rijden, waarbij dit ook meer geautomatiseerd is.

Treinconducteur

NMBS heeft berekend dat het met het invoeren van de ‘one man car’ 469 conducteurs minder nodig heeft. De spoorvakbonden verzetten zich tegen de plannen van de spoorvervoerder, onder meer omdat zij verwachten dat dit een negatief effect zal hebben op de sociale veiligheid. Volgens NMBS zullen er geen gedwongen ontslagen vallen en zal de uitstroom van het personeel een natuurlijk verloop hebben, meldt de Belgische krant De Tijd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.