Slaaptrein op station Amsterdam Centraal, foto: NS

Laatste slaaptrein vertrekt vanuit Amsterdam

De laatste slaaptrein vertrekt vrijdagavond vanuit Amsterdam. Deutsche Bahn stopt met de City Night Line en NS gaat deze trein niet zelfstandig exploiteren. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB neemt de slaaptreinen deels over van Deutsche Bahn, maar deze zal echter niet meer vertrekken vanuit Amsterdam maar vanuit Düsseldorf.

De laatste trein vertrekt vrijdagavond om 20.28 uur vanaf spoor 2A/2B op station Amsterdam Centraal, wordt gesplitst in Duitsland en rijdt daarna door naar München of Zürich.

Slaaptreinen

Het aantal gebruikers van de slaaptreinen van Deutsche Bahn liep de afgelopen jaren terug. Ook was het nodig om opnieuw te investeren in veelal verouderde materieel, wat de Duitse spoorvervoerder niet rendabel vindt. NS is geen eigenaar van deze treinen, maar er rijdt wel rijdt een aantal machinisten en treinmanagers op City Night Line. Zij deden dit al in combinatie met ICE International en Intercity Berlijn en blijven dit ook doen.

Er werden al eerder internationale nachttreinen geschrapt. Eind 2014 verdween de slaaptrein tussen Amsterdam en Kopenhagen. De Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB investeert juist in slaaptreinen. De vervoerder is onlangs de nachttrein-diensten Netjet gestart die vanaf Düsseldorf richting Oostenrijk rijden. Reizigers die vanuit Amsterdam naar Innsbruck en Wenen willen reizen nemen de ICE International naar Düsseldorf. Aan de andere kant van het perron kunnen ze overstappen op de Nightjet van ÖBB.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Laatste slaaptrein vertrekt vanuit Amsterdam”

Rian van der Borgt|10.12.16|09:52

Het aantal reizigers liep helemaal niet terug maar was stabiel. DB heeft het afgelopen jaar dan ook moeten toegeven dat het aantal reizigers het probleem niet was.

Twan Laan|15.12.16|13:14

Inderdaad, Rian. De reden dat DB niet meer wil/kan investeren in de nachttreinen is de slechte financiële positie van DB. Die is niet te wijten aan de nachttreinen maar aan de vele lange machinistenstakingen en slechte punctualiteit van de laatste jaren. Die slechte punctualiteit schrikt niet alleen klanten af, ze kost DB ook direct geld via de geld-terug-bij-vertraging-regeling.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.