Coradia iLint, Alstom

Alstom onthult prototype waterstoftrein in Berlijn

Alstom heeft dinsdag het prototype van een nieuw type waterstoftrein onthuld op de railvakbeurs InnoTrans in Berlijn. De Coradia iLint heeft een opslag van waterstof en brandstofcellen op het dak van de rijtuigbakken. Alstom is een van de eerste fabrikanten die een passagierstrein op basis van deze technologie heeft gebouwd. Het is de bedoeling dat deze duurzame treinen dieseltreinen op diverse regionale spoorlijnen in Europa gaan vervangen.

De brandstofcellen, waterstoftanks en overige installaties zijn componenten zoals ook toegepast in moderne brandstofcelbussen. Tanken gebeurt langs de zijkant van het voertuig, op dezelfde manier als bij waterstofbussen. De waterstoftrein is gebaseerd op de dieseltrein Coradia Lint 54.

Duurzame trein

Alstom kondigde twee jaar geleden op de InnoTrans de komst van deze duurzame trein aan. De waterstoftrein wordt gezien als een duurzaam alternatief voor dieseltreinen op minder drukke spoorlijnen. Elektrificatie van spoorlijnen is kostbaar, maar vanuit kosteneffectiviteit aantrekkelijker bij hoge reizigersaantallen en treinfrequenties.

Om die reden is Alstom samen met brandstofleverancier Hydrogenics, DLR (Duits equivalent van TNO), het Duitse ministerie en de deelstaten Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en de OV-autoriteiten van Hessen gestart met de ontwikkeling van deze treinen. Toetsing en certificering van het concept en de treinstellen wordt gedaan door het Duitse TÜV Süd.

Prototypes

Dit jaar wordt het prototype van de waterstoftrein op het spoor in Duitsland getest. In 2018 start een proef waarbij de waterstoftrein in de dienstregeling van Nedersaksen gaat rijden.

De waterstoftrein is gebaseerd op de dieseltrein Coradia Lint 54, bestaande uit twee rijtuigbakken. Daarnaast zijn er varianten op waterstof in ontwikkeling op basis van de Lint 81 en de Lint 41. De onderlinge verschillen betreffen de configuratie van het voertuig. De Lint 54 bestaat uit twee rijtuigen en vier draaistellen, de Lint 81 heeft drie rijtuigen en de Lint 41 heeft twee rijtuigbakken en drie draaistellen.

Onderzoek

Gelijktijdig met de proeven van Alstom loopt een onderzoek naar de ombouw van de dieseltreinen GTW 2/6 en GTW 2/8 van Stadler, die op dit moment in de provincies Groningen en Friesland rijden, naar waterstoftreinen. In dit onderzoek worden ook de bevindingen van Alstom meegenomen. De dieseltreinen van Stadler zijn tussen 2006 en 2012 ingestroomd en zijn met een technische levensverwachting van 25 jaar nog niet afgeschreven. De noordelijke provincies voeren op dit moment een onderzoek uit naar de mogelijkheid om de voertuigen om te bouwen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.