i6 i10 rijtuigen Intercity Brussel, foto: NS

NS-personeel rijdt weer met Belgische rijtuigen

NS zet vanaf zondag weer een aantal van NMBS gehuurde rijtuigen in om de dienstregeling van de Intercity Brussel tussen Amsterdam en de Belgische hoofdstad te rijden. Eind mei 2016 haalde NS de rijtuigen van het Nederlandse spoor omdat er technische problemen waren. Het kwam enkele keren voor dat een deur tijdens de treindienst open ging, of niet meer geopend kon worden na het sluiten.

NS zet de Belgische i6- en i10-rijtuigen in omdat de eigen ICR-rijtuigen in de werkplaats in Haarlem worden omgebouwd om op de HSL te rijden. NS, NMBS en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hebben de oorzaken van de drie types storing onderzocht. “Daaruit bleek dat de storingen niet aan het materieel lagen. Die voldoen aan de eisen. De rijtuigen zijn ook toegelaten in Nederland”, aldus woordvoerder Ton Boon van NS.

Instructies materieel

In mei bleek dat NS-personeel onvoldoende instructies had gekregen om met het Belgische materieel te rijden. “We voeren nu eerst een honderd procent controle uit op de rijtuigen, voordat de treinen de werkplaats in Watergraafsmeer en het Belgische Vorst verlaten. We hebben het treinpersoneel extra instructies gegeven voor het bedienen van deze rijtuigen. Daarnaast worden eerst de instellingen van het materieel voor vertrek gecontroleerd. Daar was nog onvoldoende routine in”, zegt Boon. Het gaat om extra instructie voor het bedienen van de deuren én het gebruik van de juiste instellingen door de machinst.

De treinen worden bestuurd door een machinist van NS of NMBS. Daarnaast zal er zowel een hoofdconducteur van het Nederlandse als het Belgische spoorbedrijf aanwezig zijn tijdens de treindienst.

Treindiensten

De diensten van de Intercity Brussel worden uitgevoerd door twaalf sets rijtuigen, die zestien keer per dag in beide richtingen rijden. Een set wordt nu vervangen door een set Belgische rijtuigen. Dat worden er later meer.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.