Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

Intercity Direct valt minder vaak uit, NS-topman waarschuwt voor samenloop

De inspanningen van het Quick Response Team, dat ProRail en NS hebben ingericht om de prestaties van de Intercity Direct te verbeteren, lijken eindelijk resultaat te hebben. De uitval van de Intercity Direct-treinen is de afgelopen maanden afgenomen. Waar de treinen in januari nog in één op de vijf (19,1 procent) gevallen strandden, kwam dit in april nog maar in één op de tien (9,0 procent) keer voor. Hoewel de prestatie van de  treindiensten nog steeds onder de maat zijn, lijkt er nu een verbetering in de resultaten te zijn. Dat blijkt uit cijfers van het prestatiedashboard van ProRail.

NS-directeur Roger van Boxtel is echter nog voorzichtig in een brief aan staatssecretaris Sharon Dijksma waarin hij melding doet over de prestaties van de treindienst tussen Breda en Amsterdam. Hoewel hij zegt te verwachten dat door de maatregelen van ProRail en NS in 2017 de totale uitval zal zijn afgenomen tot 5,5 tot 6 procent, uit hij zijn zorgen over de introductie van nieuwe treindiensten die samenloop hebben met de Intercity Direct op de HSL-Zuid.

Van Boxtel: “Op dit moment heeft de uitval van de Intercity Direct een geïsoleerde impact; deze beïnvloedt nagenoeg geen andere treinen en treft vooral de reizigers tussen Amsterdam en Breda. Echter, als de treindiensten over de HSL worden uitgebreid zullen Intercity Direct-treinen die stranden leiden tot vertraging van andere treinen.” Volgens de topman kan dit tot uitval op het hoofdrailnet leiden en tot vertragingen voor internationale treinen. Op dit moment is 60 procent van de uitval toewijsbaar aan NS en 40 procent aan ProRail en externe factoren zoals bijvoorbeeld harde wind.

Nieuwe treindiensten

Het is de bedoeling dat in de dienstregeling 2017 een Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de HSL-Zuid gaat rijden, er een Intercitydienst tussen Amsterdam en Brussel komt en de Eurostar tussen Amsterdam en Londen gaat rijden. Van Boxtel wijst Dijksma erop dat er bij het nemen van go / no go-beslissingen over de introductie van nieuwe treindiensten gekeken moet worden naar hoe ver de verbetermaatregelen voor de Intercity Direct-treinen zijn gevorderd.

In 2015 heeft het Quick Response Team diverse maatregelen genomen om de prestatie van de Intercity Direct te verbeteren. Er is een pilot uitgevoerd om gestrande treinen sneller te kunnen afhandelen. Dit heeft ertoe geleid dat er permanent een locomotief in Rotterdam staat die gestrande treinen kan wegslepen. Daarnaast is het team een onderzoek gestart naar de effecten van wind op diverse materieeltypes en de mogelijkheid om bij harde wind langer met snelheidsbeperkingen door te kunnen rijden in plaats van niet rijden. Dit onderzoek loopt nog door in 2016.

Herinstructie rijdend personeel

Verder worden er analyses gemaakt van bedienfouten van personeel waardoor treinen stilvallen. De inzichten hieruit worden via herinstructie-programma’s onder de aandacht gebracht bij het rijdend personeel. Daarnaast worden de leerpunten opgenomen in de opleiding voor nieuw personeel dat op de HSL-Zuid gaat rijden.

NS heeft in 2015 besloten om de treinsamenstelling van de Intercity Direct de komende jaren te wijzigingen van ‘Getrokken rijden’ naar ‘Sandwichbedrijf’. Dat laatste betekent dat er zowel voor als achter de trein een locomotief geplaatst wordt. Het rangeren met de locomotief bleek in de praktijk volgens Van Boxtel ‘een kwetsbaar en tijdrovend proces’ te zijn. Met deze nieuwe samenstelling wordt ook het druk bezette opstelterrein Watergraafsmeer ontlast, doordat het aantal rangeerbewegingen beperkt wordt.

‘Sandwichrijden’

De eerste ervaringen met het ‘sandwichrijden’ tussen Amsterdam en Rotterdam zijn volgens Van Boxtel gekleurd door het feit dat ‘deze manier van rijden nog relatief nieuw is in de operatie en de besturing van de treindienst’. Bij de introductie van een nieuwe techniek en werkwijze is er volgens de topman altijd sprake van ‘een leercurve waarbij de performance in de eerste periode minder is’.

“Het door elkaar rijden van treinen met een verschillende configuratie en deels verschillende typen rijtuigen leidt tot een hogere uitval”, aldus Van Boxtel. “NS verwacht dat zodra alle treinen op de HSL-corridor Amsterdam – Rotterdam – Breda in dezelfde configuratie rijden, de voordelen van het sandwich-bedrijf maximaal worden benut.” NS verwacht in 2017 dat de nieuwe samenstelling het gewenste positieve effect zullen hebben op de kwaliteit van de treindiensten, maar waarschuwt dus voor de gevolgen van de samenloop van verschillende treindiensten op de HSL-Zuid.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Hoge uitval Intercity Direct door windvlagen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.