FLIRT-trein Stadler, station Zwolle

Stadler wint treincontract voor 16 treinen Syntus en Keolis

Stadler heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van zestien elektrische Flirt-treinen voor spoorvervoerders Syntus en Keolis. De treinen gaan vanaf december 2017 rijden op de spoortrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Het gaat om een contract ter waarde van 125 miljoen euro. Dat heeft de Zwitserse treinfabrikant woensdag bekendgemaakt.

Het contract betreft de levering van de treinen en het onderhoud voor een periode van vijftien jaar. De zestien treinen bestaan uit negen treinen met drie rijtuigen en zeven treinen met vier rijtuigen en hebben een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. Reden voor de gunning aan Stadler was onder meer de snelle fabricage. Dit is volgens Stadler te danken aan de unieke modulaire constructie van de Flirt 3-serie. De zestien nieuwe treinen worden geproduceerd in de fabriek Zwitserland.

Levering treinmaterieel

Alle voertuigen voldoen aan de TSI-standaarden van 2014. Dit betekent dat ze weinig geluid produceren, energie efficiënt rijden en rolstoel toegankelijk zijn. De eerste treinen worden in juni 2017 geleverd, zodat ze kunnen worden getest.

Stadler ontving eerder al een opdracht voor de levering van 58 treinen voor NS Reizigers en zes treinen met twee rijtuigen voor dochter Abellio. Na dit derde contract in Nederland heeft Stadler besloten om een servicecentrum in Nederland te openen. De exacte locatie wordt op dit moment nog vastgesteld.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Stadler wint treincontract voor 16 treinen Syntus en Keolis”

Arco Sierts|03.03.16|18:29

Mooi! Nu ook ff 160 km/u rijden op Zl-Hno en Rat-Nvd :) Er ligt ATB-NG, dus dat is zo gefixt :D

Dat wordt lachen-gieren-brullen: de NS-ProRail-technocratie weigert consequent om slim en pragmatisch 160 te gaan rijden, waarna Syntus het gewoon ff doet op een volgens de NS hopeloos onrendabel boemellijntje :D

Wilt u nog scherper bewijs van de onwil en onkunde bij NS om het spoor optimaal te benutten?

Ronald Bosveld|04.03.16|09:33

Syntus gaat helemaal geen 160 km/h op dat baanvak. Ik heb geen idee waar je die informatie vandaan haalt. Dat een treinstel gekeurd is met een bepaalde maximumsnelheid is heel wat anders. Menig NS materieel heeft ook 160 als Vmax.

Robert Jan Roos|09.03.16|22:13

Syntus, gefeliciteerd met deze bestelling, kwalitatief goed materieel die nu de tweede standaard voor regionale lijnen is geworden.

Zoals bekent is het baanvak (op ontwerp Nijverdal na) niet ingericht voor 160km/h. Of de rest van het baanvak hiervoor geschikt kan worden gemaakt lijkt in iedergeval op de recht stukken mogelijk. Moet nog wel even e.e.a. aangepast worden, zoals overwegen, seinen en andere zaken die bekent zijn. Optimaal benutten van het spoor is meer dan 160 km/h rijden.

Is Zwolle-Kampen voorzien van bovenleiding?

Marieke van Gompel|15.03.16|14:38

Zwolle-Kampen wordt voor de aanvang van de concessie voorzien van bovenleiding: http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/12/17/aanbesteding-elektrificatie-en-stations-kamperlijn-van-start/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.