Hoge uitval Intercity Direct door windvlagen

Harde wind heeft ervoor gezorgd dat de Intercity Direct in 2015 ruim 236 keer is vertraagd of uitgevallen. De spoorbrug die speciaal is gebouwd voor de HSL Zuid bij Moerdijk is daarbij het grootste knelpunt, omdat de windstoten daar veel sterker zijn dan boven land. De Intercity Direct is gevoelig voor wind en wordt daardoor uit voorzorg vaak geschrapt.

De Intercity Direct rijdt tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda. Het afgelopen jaar behoorde het samen met de Sprinter tussen Rotterdam en Vlaardingen tot de treinen die het vaakst uitvielen. Ruim tien procent van de Intercity Direct-treinen vielen uit, blijkt uit cijfers van ProRail.

Uitgevallen treinen, Prestatiedashboard ProRail

Uitval reizigerstreinen (bron: Prestatiedashboard ProRail)

Opleidingsprogramma machinisten

NS en ProRail willen met maatregelen de uitval van de treinen binnen een half jaar halveren. Om voor elkaar te krijgen start NS een begeleidings- en opleidingsprogramma voor de machinisten en treinmanagers. Machinisten die in de Traxx-locomotieven op de HSL rijden gaan vaker op dit baanvak rijden om hier meer bekend mee te raken. Onderhoudsbedrijf NedTrain maakt extra capaciteit vrij voor hoogopgeleide technici, zodat storingen aan het materieel sneller opgelost kunnen worden. Daarnaast gaan de treinen tussen Amsterdam en Breda net als die tussen Amsterdam en Rotterdam in ‘Sandwichbedrijf’ rijden. Daarbij komt er zowel voor als achter de trein een locomotief te rijden met als doel om de betrouwbaarheid van de treindiensten te laten toenemen.

NS en ProRail zijn in overleg om de incidentenbestrijding op de HSL beter te organiseren, waardoor strandingen en storingen aan de infrastructuur sneller worden verholpen. Bij het Operationeel Controle Centrum (OCCR) is een regisseur aangewezen die de dagelijkse besturing van de Intercity Direct coördineert. 

ProRail en NS verwachten dat de reizigers tussen Breda, Rotterdam en Amsterdam voor de zomer de effecten van deze verbeteringen gaan merken.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Hoge uitval Intercity Direct door windvlagen”

Arco Sierts|18.02.16|15:30

NS en ProRail zijn in overleg over incidentenbestrijding. Is dat nieuws? Het zou pas nieuws zijn als het na zoveel jaren ook eens tot resultaat zou leiden.

kees boer|19.02.16|22:58

Hoort men wel eens in Denemarken over een hoge treinenuitval over de lange bruggen zoals de Grote Belt ? En nabij Stralsund over de Rügener Brücke ?
Ik vind dit toch wel erg vreemd.

Hans Winter|05.04.16|19:51

Ken je niet denken voordat je een brug bouwt en wetende dat je met speelgoed treinen gaat rijden?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.