Studententeam Hyperloop TU Delft

Studenten TU Delft door naar finale Hyperloop-wedstrijd

Het studententeam van de TU Delft is door naar de finale van de designwedstrijd voor de Hyperloop-competitie van Elon Musk in de Verenigde Staten. Het Nederlandse team eindigde afgelopen weekend in Texas op de tweede plek van de wedstrijd, vlak na de studenten van de Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Afgelopen weekend vond het Design Weekend van de ‘Hyperloop Pod Competition’ van SpaceX plaats waarbij 124 teams uit 20 verschillende landen hun ontwerp voor de Hyperloop presenteerden. De Hyperloop is een concept dat bestaat uit een buizensysteem met capsules waarin mensen op hoge snelheid worden vervoerd. De ontwerpen zijn op de Universiteit van Texas beoordeeld door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren.

Hyperloop

De Hyperloop is een duurzaam hogesnelheid transportsysteem met buizen, waarin capsules met passagiers voortbewegen. De buizen staan onder een lage druk, waardoor de luchtweerstand zo laag is dat er bijna met de snelheid van het geluid kan worden gereisd. De Hyperloop brengt passagiers in een korte tijd naar bestemmingen honderden kilometers verderop. Volgens het Delftse studententeam maakt transportvorm het mogelijk om in half uur van Amsterdam naar Parijs of Berlijn te reizen.

Bedenker van het Hyperloop-concept Elon Musk startte vorig jaar de ‘Hyperloop Pod Competition’ om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren. Hij riep studententeams en bedrijven over de hele wereld op om hun eigen Hyperloop-capsule te ontwerpen, te bouwen en te testen. Het team van de TU Delft, genaamd Delft Hyperloop, bestaat uit meer dan dertig studenten die alle verschillende faculteiten van de universiteit vertegenwoordigen.
Hyperloop-capsule TU Delft
Het ontwerp van het studententeam Delft Hyperloop.

Ontwerp

Delft Hyperloop heeft gekozen voor een ontwerp van een capsule met een aerodynamische vorm en een elektrodynamische ophanging. Om de capsule in de tunnel te laten zweven heeft het Delftse team gekozen voor permanente magneten. Als deze magneten onder de capsule boven een geleidende plaat – bijvoorbeeld aluminium – bewegen, dan gaat de capsule vanzelf zweven. Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna ze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt.

In het Delftse ontwerp ontstaat geen mechanisch contact, hetgeen betekent dat er nauwelijks onderhoud aan de Hyperloop-trajecten nodig is. De koolstofvezelcapsule van slechts 149 kilogram van de Delftenaren heeft veel indruk gemaakt op de Amerikanen. De Delftse capsule is drie keer zo licht als de passagiers en hun bagage, wat gunstig is voor het energieverbruik en de kosten van het transport.

Finale

Het Delfste team start deze week met de bouw van het prototype, dat meegaat naar de finale van de wedstrijd. Die vindt plaats in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waardoor de Hyperloop-capsules zullen racen.

De capsules worden daar weer door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op ontwerp en prestaties. De testbuis heeft een diameter van 1,8 meter en wordt gebouwd door projectontwikkelaar Aecom. In het voorjaar start de bouw van de testbuis.

Lees ook:

Studenten team TU Delft presenteert Hyperloop-capsule

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.