Flirt-trein, Stadler

Arriva gaat Stadler-treinen rijden in Limburg

Vervoerder Arriva gaat met 36 treinstellen van de Zwitserse fabrikant Stadler rijden in de OV-concessie Limburg. Het gaat om Flirt-modellen die in Nederland ook ingezet gaan worden op de lijn Gouda – Alphen aan den Rijn (NS/Abellio, vanaf 2016) en op de trajecten Zwolle – Enschede en Zwolle – Kampen (Syntus, vanaf 2017). De vervoerder neemt ook enkele treinen over van huidig concessiehouder Veolia.

De Flirt-treinen gaan tussen Heerlen en het Duitse Herzogenrath rijden als de elektrificatie-werkzaamheden zijn afgerond. Deze treinen zijn ook geschikt voor inzet in Duitsland en België. NS bestelde eerder dit jaar ook 60 Flirt-treinen bij de Zwitserse treinenbouwer.

Reizigers

Arriva neemt van 14 tot en met 16 juli tien geselecteerde reizigers mee naar de Stadler-fabriek in Zwitserland. Volgens de vervoerder mogen zij meedenken over de inrichting van de treinen zoals de vorm van de tafels, bekleding van de stoelen en kleur van de wanden. Reizigers die mee willen, konden zich aanmelden tot afgelopen maandag. Op vrijdag 3 juli maakt Veolia bekend wie de tien gelukkigen zijn die mee mogen naar Zwitserland.

Arriva is vanaf 11 december 2016 verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg. Het bedrijf kreeg de concessie nadat NS-dochter Abellio zich moest terugtrekken wegens bedrijfsspionage gedurende het aanbestedingstraject. Overigens wil concurrent Veolia dat de aanbestedingsprocedure opnieuw wordt gedaan. Dit is momenteel onder de rechter.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Arriva gaat Stadler-treinen rijden in Limburg”

Marco van Uden|01.07.15|11:14

Welke Flirt treinen rijden er nu al tussen Heerlen en Herzogenrath? Daar rijdt nu alleen de “Talent” van Bombardier, een compleet andere trein. Die hele paragraaf slaat nergens op, in het persbericht heeft vast iets anders gestaan?

Antoine Berben|02.07.15|20:18

Hopelijk wordt er nu ook aan gedacht om deze treinstellen ook qua techniek zo te laten bouwen dat ze ook met hun soortgenoten elders in Nederland in tractie zullen kunnen rijden en niet alleen maar mechanisch maar ook qua inzet.
Wat mij betreft zou dit een vaste paragraaf van elke concessieverlening mogen worden.

Ted Bezemer|09.07.15|12:51

Om nog maar te zwijgen van het feit dat de huidige vervoerder nog een procedure heeft lopen, mbt een nieuwe gunning van de concessie Limburg.

Erik Creugers|20.01.16|18:03

@Marco van Uden:
In het hele stuk staat nergens dat er tussen Hrln en Herzogenrath momenteel al FLIRT treinstellen rijden. Er staat duidelijk: “De Flirt-treinen GAAN tussen Heerlen en het Duitse Herzogenrath rijden als de elektrificatie-werkzaamheden zijn afgerond.” Beter lezen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.