ProRail, hoofdkantoor

Spoorchaos rond Utrecht wegens ICT-fout ProRail

Fouten in het ontwerp van het nieuwe computersysteem van ProRail zijn waarschijnlijk de oorzaak van de grote spoorchaos in Utrecht afgelopen maandag. Vanwege een stroomstoring ging het backup-systeem draaien. Er was echter geen dubbele netvoeding voor dat noodsysteem. Volgens ICT-deskundigen is dat een grote fout.

ProRail heeft de laatste jaren miljoenen geïnvesteerd in het backup-systeem. Voorheen was er geen noodvoorziening. Maar ICT-deskundigen maken dinsdag in de Telegraaf gehakt van het ontwerp. Een noodsysteem is volgens hen nodig als het systeem faalt, niet bedoeld bij een stroomstoring.

Systeem

Na een tijdje bleek de back-up ook nog eens te gaan communiceren met het oude systeem, waardoor de computers zo traag werden dat de verkeersleiding er niet mee kon werken. Terwijl een noodsysteem volledig op zichzelf moet kunnen draaien.

Aan het eind van de ochtend was het probleem bij ProRail opgelost. Na wat testen werd rond twaalf uur het treinverkeer weer opgestart. Maar toen stonden de treinen kriskras door het land. Volgens NS zal het de hele nacht hard werken worden om de lege treinen weer op de juiste plek te krijgen voor de ochtendspits.

Spoorchaos

Bij de NS zijn ze kwaad dat staatssecretaris Mansveld ook de NS aanspreekt op de spoorchaos van gisteren. NS’ers vinden dat alleen spoorbeheerder ProRail ervoor verantwoordelijk is. Ze zijn des te kwader, omdat zij op de perrons de volle laag krijgen van boze reizigers, meldt de Telegraaf.

Het treinverkeer heeft maandagochtend flink last gehad van een grote sein- en wisselstoring rond Utrecht Centraal. De storing had bovendien grote gevolgen voor het treinverkeer, doordat meerdere trajecten zijn getroffen. De storing zat in het systeem van de bediening van seinen en wissels.

Rover

Reizigersvereniging Rover eist dat de Raad van Commissarissen van ProRail ingrijpt bij het bedrijf na de tweede grote systeemstoring in Utrecht binnen enkele weken.

Op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht ook compleet stil. Dat kwam door een storing in het computernetwerk van ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing een zo extreme impact kan hebben. De processen en systemen van ProRail zijn er volgens Rover kennelijk niet op toegerust om deze mega-effecten te voorkomen, ondanks de inrichting van een nieuw coördinatiecentrum (OCCR) enkele jaren geleden.

Structureel probleem

Als toezichthouder op de directie, is het aan de Raad van Commissarissen om in te grijpen. “Dit is geen incident meer, het is een structureel probleem”, stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. “Het is nu hoog tijd om direct in te grijpen bij de ICT-afdeling van ProRail. Doormodderen is geen optie.”

Rover wil een antwoord op de vraag hoe herhaling wordt voorkomen. Wellicht kan ProRail leren van de Duitse of Zwitserse spoorwegen: stations als Düsseldorf, Keulen en Zürich verwerken per uur evenveel of nog meer treinen dan Utrecht.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.