Winter, station, Rotterdam Centraal, bron: ProRail

IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect

IJsafzetting op de bovenleiding heeft er zaterdag voor gezorgd dat het treinverkeer ernstig verstoord is geraakt. Honderden treinen in verschillende plaatsen kampten met storingen. Op de grote knooppunten Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar reden tot in de middag geen treinen. ProRail heeft op vrijdagavond al diesellocomotieven ingezet om de bovenleiding ijsvrij te maken alleen mocht dit niet baten.

Totdat de dooi intreedt, is de beste remedie tegen ijzelvorming het continu laten rijden van treinen. Deze schrapen beginnende ijsvorming van de bovenleiding. Doordat er op zaterdag later met de dienstregeling wordt gestart en minder treinen rijden dan doordeweeks had het ijs volgens ProRail langer de tijd om zich te hechten. Daardoor zou de opstart van de dienstregeling zaterdag niet op gang zijn gekomen.

Onvoldoende maatregelen

Maatschappij Voor Beter OV spreekt van een “ronduit beschamende dag”. De reizigersorganisatie stelt dat door inschattingsfouten “onvoldoende maatregelen werden genomen om aan de ijzel op de bovenleidingen het hoofd te bieden”, waardoor de treindienst op veel belangrijke trajecten geheel stil kwam te liggen. Daarnaast zou het opstarten van de treindienst veel te lang hebben geduurd.

Rover wijst erop dat NS en ProRail graag jubelen over hoge punctualiteitscijfers. “Maar die cijfers zeggen helemaal niets over grootschalige uitval van het treinverkeer en de duur daarvan. Wij dagen de bedrijven uit om hun statistieken daarover ook eens te openbaren en die te vergelijken met andere landen”, aldus de reizigersorganisatie.

IJzel

Door ijzel kan er een ongelijkmatige, isolerende ijsafzetting op de bovenleiding ontstaan. Deze ijslaag veroorzaakt korte stroomonderbrekingen voor de trein. Dit kan vonken veroorzaken en hoog risico op schade aan bovenleiding en uitval van het treinverkeer.

Voor een optimale stroomafname dient het sleepstuk van de stroomafnemer van een trein met een constante druk tegen de bovenleiding geduwd te worden. Door ijs aan de onderkant van de bovenleiding wordt steeds het contact tussen het sleepstuk en de bovenleiding onderbroken, omdat deze dan een stukje van de rijdraad geduwd wordt. Omdat de ijslaag isoleert wordt hiermee ook de elektriciteit naar de trein onderbroken. Een felle vonk is hiervan het gevolg en het voertuig heeft even geen stroom.

Lees ook:

Historische trein verwijdert ijs van bovenleiding spoorlijn Amersfoort-Ede

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect”

Roel Hanssen|29.01.15|22:15

INFO:IJzelschakeling
Wanneer er ijzel neerslaat op de bovenleiding, ondervindt het treinverkeer daarvan grote hinder: ijzel werkt namelijk als isolator. Het is mogelijk om de bovenleiding te verwarmen door de schakelaars op de onderstations en tussen­stations in een bepaalde stand te zetten. Dit is de zogeheten ijzelschakeling. De ijzelschakeling is op alle geëlektrificeerde baanvakken aangebracht, maar wordt tegenwoordig niet meer gebruikt.
meer info zie http://www.nicospilt.com/ onderdeelBOVENLEIDING

John rdam|01.02.15|01:18

Het inzetten van diesellocs (?) om bovenleiding ijzelvrij te maken op vrijdagavond (?) is onzin. Voor het ijzelvrij schrapen van bovenleidingen heb je stroomafnemers nodig, maar die zitten niet op diesellocs. Diesellocs komen pas aan de orde als je daarmee elektrische treinen moet gaan slepen/duwen om de bovenleiding schoon te schrapen. Maar dat was op vrijdagavond nog niet nodig, want toen zat er nog geen ijzel op de draden. Dit is dus geschreven door iemand die het niet helemaal begrijpt..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.