Werkzaamheden, spoor, Utrecht Centraal, baanwerker, NS-trein

Hoge punctualiteit reizigerstreinen vanwege zachte weer

Reizigerstreinen hebben in 2014 met een gemiddelde punctualiteit van 90,2 procent gereden. Dat is de hoogste punctualiteit in de afgelopen vier jaar, zo blijkt uit cijfers van ProRail. Volgens de spoorbeheerder zijn de goede prestaties met name te danken aan de zachte weersomstandigheden. NS heeft slechts één keer met een aangepaste dienstregeling gereden vanwege verwachte sneeuw.

ProRail berekent de punctualiteit op basis van de aankomsten op ’50 representatieve stations’. Daarbij gaat het om treinen die met minder dan drie minuten vertraging op de eindbestemming aankomen. Treinen die uitvallen of stations die worden overgeslagen vallen buiten de berekening. Een trein die veel te laat is, wordt wel eens opgeheven. Dit om nog meer vertraging op de rest van het traject te voorkomen.

Weersomstandigheden

Woordvoerder Anna Kodde van ProRail: “Het weer heeft in 2014 grote invloed op de goede prestaties op het spoor gehad. Daarnaast is de dienstregeling verbeterd en is het aantal verstoringen van de infrastructuur verminderd. Verder is er het afgelopen jaar op de verkeersleidingsposten extra aandacht geweest voor  punctualiteit.”

“We zien dat op een aantal plekken op het Nederlandse spoor waar we de afgelopen tijd gewerkt hebben verbetering is op het gebied van punctualiteit, zoals in Arnhem en Den Bosch. We zitten op dit moment nog middenin een vernieuwingslag op het Nederlandse spoor. We hopen hiermee de punctualiteit nog verder te kunnen verbeteren”, zo vervolgt ze.

Uitval

Op zaterdag 27 december had sneeuwval veel impact op het treinverkeer met een uitval van 20 procent. Met name in het zuiden van Nederland ondervonden reizigers veel hinder door het winterse weer. Er waren een aantal wisselstoringen en sein- en overwegstoringen. Ook dreigden er door de zware, natte sneeuw bomen en takken op het spoor te vallen.

Dit was de enige dag in 2014 dat NS met een winterdienstregeling heeft gereden. Voor reizigers betekent deze aangepaste dienstregeling grofweg elk half uur een trein in plaats van elk kwartier. ProRail en NS doen dit om meer ruimte op het spoor te creëren om eventuele winterse storingen op te lossen.

Prestatie-afspraken

In 2013 was de punctualiteit met 87,9 procent erg laag. ProRail heeft met het ministerie voor Infrastructuur en Milieu afgesproken dat de gemiddelde punctualiteit per jaar niet lager mag zijn dan 87 procent. In 2012 reden 88,5 procent van de reizigerstreinen op tijd. In 2011 kwam het gemiddelde op 89,6 uit.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Hoge punctualiteit reizigerstreinen vanwege zachte weer”

Frederick Gerards|08.01.15|11:32

Zullen we dan de twee dramatische dagen met sneeuw maar niet mee beoordelen?
Wat een op smaak gebracht verhaal is dit!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.