Historische trein, loc 1254, spooronderhoud

Historische trein verwijdert ijs van bovenleiding spoorlijn Amersfoort-Ede

De historische locomotief Loc 1254 uit 1951 is in de nacht van zaterdag op zondag ingezet op de spoorlijn Amersfoort-Ede voor het onderhoud van de bovenleiding. Met de historische trein is de rijpaangroei en ijzel op de bovenleiding van het spoortraject aangepakt.

Door ijzel of rijp kan er een ongelijkmatige, isolerende ijsafzetting op de bovenleiding ontstaan. Deze ijslaag veroorzaakt korte stroomonderbrekingen voor de trein. Dit kan vonken veroorzaken en hoog risico op schade aan bovenleiding en uitval van het treinverkeer.

Bovenleiding

Voor een optimale stroomafname dient het sleepstuk van de stroomafnemer van een trein met een constante druk tegen de bovenleiding geduwd te worden. Door ijs aan de onderkant van de bovenleiding wordt steeds het contact tussen het sleepstuk en de bovenleiding onderbroken, omdat deze dan een stukje van de rijdraad geduwd wordt.

Omdat de ijslaag isoleert wordt hiermee ook de elektriciteit naar de trein onderbroken. Een felle vonk is hiervan het gevolg en het voertuig heeft even geen stroom.

Schade

Dergelijk vonken kunnen schadelijk zijn voor de spoorinfrastructuur. Mogelijk kan de bovenleiding hierdoor breken. Ook zorgt het voor schade aan het treinmaterieel. Daarbij kan gedacht worden aan ernstige schade aan de stroomafnemer. Bij moderne treinen kan dit leiden tot storingen in de elektronica van de tractie-installatie en zelfs tot brand omdat brokken gloeiend materiaal op de trein vallen.

De inzet van de historische trein is een samenwerking tussen ProRail, vervoerder Connexxion en Stichting Holland Spoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Historische trein verwijdert ijs van bovenleiding spoorlijn Amersfoort-Ede”

Will De Jager|24.12.14|10:25

Een mooi verhaal over de gevolgen van ijzel, maar waarom is nu speciaal LOC 1251 ingezet?
En is alleen het een keertje het traject rijden voldoende om de bovenleiding ijsvrij te houden?

Gert-Jan Hondelink|23.01.15|22:47

Voor het schoonrijden van de bovenleiding is een locomotief die met weerstanden wordt geschakeld, ideaal, omdat deze in tegenstelling tot moderne exemplaren niet gevoelig is voor onderbrekingen in de stroomvoorziening. Daarvoor hoeft natuurlijk niet speciaal de 1251 te worden ingezet; elke andere E-loc met dezelfde of een soortgelijke schakeling had hiervoor kunnen worden gebruikt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.