Alstom onthult hybride rangeerlocomotief op InnoTrans

Deutsche Bahn en Alstom testen hybride locomotief

Deutsche Bahn AG en Alstom gaan vanaf 2015 praktijktesten starten met vijf hybride locomotieven. De eerste van deze nieuwe generatie H3 hybride locomotieven werd woensdag op InnoTrans in Berlijn onthuld. De tests worden uitgevoerd in het Duitse Würzburg en Neurenberg over een periode van acht jaar.

De drie-assige H3 hybride locomotief is milieuvriendelijker in het gebruik. Volgens Alstom verbruikt het voertuig tot vijftig procent minder brandstof dan conventionele locomotieven en kan de uitstoot van schadelijke stoffen met maximaal zeventig procent worden teruggebracht. Ook zijn de locomotieven aanzienlijk stiller.

Pilots

Bij de pilots wordt gekeken naar economische en technische prestaties van de voertuigen. Daarbij wordt bedrijfszekerheid van de hybride technologie, de vermindering van het brandstofverbruik, de uitstoot van schadelijke stoffen en de onderhoudskosten gemeten.

De diesel-generatoren van 350 kW voldoen aan de eisen van de emissienorm IIIB en aan toekomstige eisen voor uitlaatgassen. De hybride locomotief kan ongeveer 50 tot 75 procent van het totale gebruik op de batterijen rijden. Het voertuig bereikt een maximale snelheid van ongeveer honderd kilometer per uur.

Aandrijf-technologieën

De hybride locomotief maakt deel uit van een model van de Duitse regio Franken voor innovatieve aandrijf-technologieën. De regio wordt ondersteund door de deelstaat Beieren, die het project met 600.000 euro ondersteund. Het project is een initiatief van het Eco Rail Innovation-platform (ERI), waarbij op dit moment 19 bedrijven zijn aangesloten.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.