wissel, spoor, rails

Spoor minder aantrekkelijke vervoersvorm door zelfdoding

Zelfdoding maakt 70 procent uit van alle fatale ongelukken op het Europese spoor. Dat staat in het spoorveiligheidsrapport van de European Railway Agency (ERA). “De consequenties hiervan zijn niet alleen het verlies en de traumatische ervaringen voor alle partijen die hierbij betrokken zijn, maar het heeft ook aanzienlijke gevolgen voor de aantrekkelijkheid van het spoor als vervoersvorm”, aldus ERA.

Jaarlijks maken rond de tweehonderd mensen in Nederland een eind aan hun leven op het spoor. Na een zelfdoding duurt het soms twee uur voordat de dienstregeling weer kan worden hervat. Dat is veel langer dan vertragingen die worden veroorzaakt door technische storingen. Vertragingen en ongelukken reduceren de sociale voordelen van het spoorvervoer, zo stelt ERA in het rapport.

Dichtbevolkt land

ERA maakt een vergelijking tussen de EU-landen op basis van het aantal zelfdodingen en het aantal treinkilometers. Na Tsjechië volgt Nederland met het hoogste aantal zelfdodingen per aantal gemaakte treinkilometers. Ook in Hongarije en Portugal komt dit in verhouding vaak voor. In deze vier landen komen zelfdodingen vaker dan één keer voor per miljoen treinkilometers (in Nederland 1,4). In Griekenland, Noorwegen, Estland en Polen zijn deze cijfers relatief laag met minder dan 0,25 zelfdodingen per miljoen treinkilometers.

”Dat Nederland relatief veel suicides kent op het spoor, ten opzichte van andere landen, heeft in grote mate te maken met de grote bevolkingsdichtheid en de grote hoeveelheid spoor en drukte op het spoor. In zekere mate speelt ook mee dat wij dit goed registreren. In andere landen heb je bijvoorbeeld meer jachtongevallen, legt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail uit. ”Wij hebben een heel terughoudend beleid als het gaat om reageren op suicides op het spoor. De conclusies van ERA laten we aan hen. ERA is een gerenommeerde instantie waar ook wij bij zijn aangesloten en waar wij graag meewerken aan hun onderzoeken.”, zo vervolgt hij.

Spoorwegovergangen

Uit de cijfers van ERA blijkt dat Nederland, Tsjechië, Hongarije, Zweden en Oostenrijk de hoogste dichtheid van spoorwegovergangen per kilometer spoorlijn (meer dan 75 per 100 kilometer spoorlijn) hebben. Van alle landen heeft Nederland daarnaast het hoogste aantal actieve spoorwegovergangen, waarvan een groot deel beveiligd is.

ERA schrijft dat het goed gaat met de veiligheid op het Europese spoor, maar verdere verbetering stagneert. Nederland staat op de derde plaats op het gebied van spoorveiligheid na Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Opmerkelijk is de vergelijking van de spoorveiligheid met die van andere vervoersvormen. Het vliegtuig is de veiligste vervoersvorm met 0,06 doden per miljard reizigerskilometers. Daarna volgen de trein met 0,13 en de bus met 0,2. Veel onveiliger zijn de auto met 3,14 en de motor en scooter met 48,92 doden per miljard reizigerskilometers. Daaruit zou je kunnen concluderen dat reizen per trein 24 keer veiliger is dan per auto en 376 keer veiliger dan reizen met motor of scooter.

Treinongelukken

In het rapport staat verder een overzicht van grote treinongelukken die de afgelopen jaren op het Europese spoor plaatsvonden. Het grootste treinongeluk in de afgelopen jaren is daarbij de ontsporing van de hogesnelheidstrein in het Spaanse Santiago de Compostela waarbij 79 mensen omkwamen en tientallen gewond raakten.
 Ook het ongeluk bij Amsterdam Westerpark wordt genoemd waarbij twee passagierstreinen op elkaar botsten. Bij dit ongeluk kwam een persoon om het leven en raakten tientallen mensen gewond.

Daarnaast wijst ERA op de treinramp die vorig jaar in het Belgische Wetteren plaatsvond. Een goederentrein met giftige stoffen die werd bestuurd door een Nederlandse machinist ontspoorde daar. Daarbij kwam een persoon om het leven en raakte een honderdtal mensen gewond.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.