Remenergie, bussen, station, Apeldoorn

Elektrische stadsbussen rijden geheel op remenergie treinen

Een wagenpark van 25 elektrische stadsbussen kan de hele dag rijden op de remenergie die vrijkomt van treinen die op station Apeldoorn stoppen. De infrastructuur die hiervoor nodig is, kan worden betaald met het geld dat de provincie nu nog kwijt is aan brandstofkosten voor de OV-concessie. In ruil daarvoor heeft Apeldoorn in één klap schoon stadsvervoer. Arjan Heinen, directeur van Hedgehog Applications en bedenker van het project, wil dit in Apeldoorn gaan realiseren.

Heinen heeft inmiddels met diverse partijen een intentieverklaring ondertekend voor het project, waaronder aannemer BAM, stadsvervoerder Syntus, ING Bank en een aantal technische bedrijven die het plan gezamenlijk kunnen realiseren. Nu alle technische partijen bij elkaar zijn gebracht, wil Heinen NS en ProRail gaan benaderen voor het leveren van de remenergie.

Ketendenken

Directeur Auke Huisman van Humanis Consulting Group is ook betrokken bij het project en vertelde hier dinsdag over tijdens BusVision 2014. “Dit project onderstreept het belang van ketendenken. Niet alleen worden reizigers naar hun bestemming gebracht met meerdere vervoersvormen. De vervoerders stimuleren elkaar ook nog eens samen in het duurzaam gebruik van energie dat nodig is voor deur tot deur vervoer.”

De gemeente Apeldoorn en de provincie Gelderland staan positief tegenover het energiebesparende project. Zij dienen echter wel in te stemmen met een aantal wijzigingen in de OV-concessie. Heinen: ”Het geld waarvan Syntus normaal zijn brandstof betaald, dient in de nieuwe constructie te worden geïnvesteerd in de aanleg van de infrastructuur.” Syntus heeft hier inmiddels al mee ingestemd. Op deze manier zou het project zich in zo’n vier tot vijf jaar kunnen terugverdienen.

Hergebruik energie

Door de bovenleidingen bij het treinstation in verbinding te brengen met de bushaltes, kan de remenergie van treinen worden hergebruikt. Heinen: ”Als een trein afremt, dan komt er tussen de 50 en 75kWh aan energie vrij die wordt teruggegeven aan de bovenleiding en naar het bufferpakket wordt geleid en tijdelijk opgeslagen. Met 180 treinen per dag, kom je dan op minstens 9 MWh uit. Daarvan kun je een geheel wagenpark de hele dag op laten rijden.”

Een elektrische bus verbruikt ongeveer 1kWh per kilometer. Ervan uitgaande dat straks in Apeldoorn nog 25 stadsbussen (x 20km x 16 uur) rijden, is de hoeveelheid benodigde energie in totaal 8 MWh.

Verbouwing busstation

Voordat de elektrische bussen kunnen rijden, dient het busstation in Apeldoorn eerst flink te worden verbouwd. De remenergie van de treinen moet worden opgevangen en opgeslagen in een gebouw naast het busstation dat dient als energieopslag. Daarnaast moeten er op ieder perron laadpalen komen waar de bussen via een pantograaf in drie tot vijf minuten kunnen bijladen.

Spoorbeheerder ProRail kan de infrastructuur vervolgens aansluiten op het elektriciteitsnet van het station. Heinen: ”We hopen dat ProRail dit net als ons als een mooie kans ziet en hierover mee wil denken. ProRail doet alle netgerelateerde zaken zoals treinen, trams en lightrail. Wat zou er op tegen zijn dat ProRail ook de bussen er bij gaat doen?” De kosten voor de installatie worden aan de spoorbeheerder betaald uit het project.

Net-egalisatie

Ook voor de NS biedt het project voordelen volgens Heinen. ”Wij kunnen met het batterijpakket aan NS net-egalisatie aanbieden. De remschijven van treinen worden nu bij het afremmen op een station belast. Dit veroorzaakt slijtage aan de remblokken en remschijven.”

“Door het zogenaamde regeneratief remmen worden de remschijven niet meer gebruikt terwijl de vrijkomende energie tijdelijk wordt opgeslagen in het buffer batterij. Ook kunnen wij een deel van de energie teruggeven aan de treinen, die na de stop  weer wegrijden, waardoor ook de energievraag op het station vermindert”, legt de ingenieur uit.

Energie

Heinen was dertig jaar lang de eigenaar van e-Traction, een bedrijf dat wielmotoren maakt voor elektrische bussen. Hij droeg de exploitatie van het bedrijf vorig jaar over aan een externe investeerder en besloot om zich op dit nieuwe project te storten.

”Overheden en vervoerders zoeken constant naar manieren om het openbaar vervoer nog efficiënter te maken, bijvoorbeeld door in te zetten op verbeterde dieselmotoren. Dit gebeurt terwijl de energie eigenlijk op straat ligt en waar in niets mee wordt gedaan. En dat is zonde”, vindt de directeur.

Vergunningen

Begin juni worden de eerste vergunningen aangevraagd en kan er worden gestart met milieueffectrapportages. Vanaf mei 2015 zouden de eerste elektrische bussen al kunnen gaan rijden in Apeldoorn.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Elektrische stadsbussen rijden geheel op remenergie treinen”

Frank van Overbeeke|24.04.14|11:03

Het zou wel eens voordeliger kunnen zijn om de remenergie terug te voeden in het elektriciteitsnet en de bussen uit datzelfde net te laden. Dan gebruik je het net als buffer in plaats van batterijen. Een terugvoedeenheid voor tractie-energie kan in de meeste gelijkrichterstations eenvoudig worden bijgeplaatst.

Jasper Braakhuis|25.04.14|16:42

Energie is net belastinggeld, het zijn allemaal identieke euro’s maar we labellen ze zodat we net doen alsof het ene geld hierheen gaat en het andere daarheen. Remenergie is elektrische energie. Energie bufferen in batterijen is duur als je ook een elektriciteitsnet hebt met nagenoeg oneindige vraag. Maar het voelt wel goed om te kunnen zeggen dat je de remenergie in de bus stopt en daar gratis van rijdt. Jezelf voor de gek houden is niet erg, zolang je er maar niet echt in gaat geloven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.