Meetkoffer, Lloyd's Register Rail, ICE

Slimme meetkoffer analyseert comfort tijdens treinreis

Een speciale meetkoffer in reizigerstreinen maakt het mogelijk om problemen met het comfort tijdens een treinreis in kaart te brengen. Op sommige trajecten en locaties komt het voor dat een trein wat meer heen en weer schudt tijdens een reis. Dit veroorzaakt ongemak voor de reiziger. De koffer meet het comfort op de plek waar de koffer in de trein staat en koppelt dit aan de locatie op het spoor met behulp van een ingebouwd GPS-systeem.



Lloyd’s Register Rail plaatst deze meetkoffers onder meer in reizigerstreinen van NS om onregelmatigheden in het comfort vroegtijdig te signaleren. De meetkoffer brengt door middel van versnellingenopnemers het rijgedrag van de trein in kaart. 

Alexander Bal van Lloyd’s Register Rail: ”Er gelden maxima voor versnellingen. Bij een te hoge versnelling is het mogelijk dat de trein zo beweeglijk wordt, dat de reiziger zijn koffie over zich heen krijgt. Door deze data te analyseren kunnen we dit soort situaties voorkomen.”

Data-analyse

Bal: ”Wij brengen met de data uit de meetkoffers gericht in kaart waar het comfort minder is en op basis daarvan kunnen we verder onderzoek doen. Nu komt het vaak voor dat de machinist of reizigers melding maken van verminderd comfort. Dit is vaak subjectief en daarnaast ontbreekt de exacte locatie van waar de problemen zich voordoen.”

”Met de meetkoffer is het mogelijk om onregelmatigheden tot op coördinaat-niveau in kaart te brengen”, aldus de spoorexpert. Lloyd’s Register Rail plaatst na elke meting de gegevens op een speciale server, waarbij de opdrachtgever de meetgegevens op een online spoorkaart kan bekijken.

Onderzoek

Op basis van de meetgegevens kunnen de infrabeheerder of de vervoerder samen met Lloyd’s Register Rail verder onderzoeken wat de oorzaak van het verminderde comfort is. Daarna kunnen eventueel aanpassingen worden gedaan aan het materieel of de infra.

Lloyd’s Register heeft de koffer zo ontwikkeld dat treinpersoneel het meetinstrument zelf kan inzetten. Op deze manier kan er bij meldingen van verminderd comfort snel een meting worden uitgevoerd. De koffer wordt meestal achter de machinistenstoel geplaatst. 

Na inschakeling gaat de koffer zodra de trein rijdt, automatisch meten. Het is ook mogelijk om op andere locaties in de trein te meten. Daar dient wel iemand bij aanwezig te zijn om te voorkomen dat het wordt gezien als een verdacht pakketje.

Intelligent Rail

De meetkoffer is een onderdeel van Intelligent Rail, een verzameling aan monitoring-oplossingen die Lloyd’s Register Rail aanbiedt voor het realtime monitoren van de spoorinfrastructuur en materieel. Met slimme analysetechnieken wordt data omgezet in bruikbare informatie die kan worden gebruikt voor het optimaliseren van onderhoud en het oplossen van complexe problemen.

Marieke van Gompel

Meetkoffer, Lloyd's Register Rail,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Slimme meetkoffer analyseert comfort tijdens treinreis”

Thijmen van Iterson|20.03.14|10:08

Dit is niet nieuw, de firma Alrian Industries Ltd. UK, produceren deze comfort meetkoffers.
In 1990 heeft de toenmalige Nieuwegein Lijn een dergelijke koffer aangeschaft.
Deze koffers werken ook met versnellings-meters en GPS.

Jan Doornbusch|20.03.14|14:04

Het lijkt mij dat je voor het in kaart brengen van schokken in een trein geen “meetkoffer” nodig hebt maar kan volstaan met een evenwichtsorgaan en spierskeletsysteem waarover reizigers doorgaans beschikken en wat gezond verstand. Gebruik je als extra zo’n meetkoffer, welke data meet deze dan, met welke opslagfrequentie, welke weegcurve; kortom volgens welke gestandaardiseerde methode wordt er dan gemeten?
Meer vragen dan antwoorden?
Met vr.gr. van Jan Doornbusch van Vibrations@work BV

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.