Goederentrein

Problemen veiligheidssysteem op rangeerterrein Maasvlakte

Problemen met een veiligheidssysteem hebben in juni voor onveilige situaties gezorgd op het rangeerterrein op de Maasvlakte. Doordat het veiligheidssysteem Jade niet goed bleek te werken, verdwenen sommige locomotieven en wagons op spooremplacement Maasvlakte West van de schermen van de verkeersleiding. Noodmaatregelen om de veiligheid te herstellen veroorzaken nu voor sommige vervoerders langere wachttijden doordat zij extra handelingen moeten uitvoeren.

Het niet detecteren van locomotieven en wagons zou op 25 juni bijna tot een aanrijding hebben geleid. Keyrail-woordvoerder Ezra Drost: “Er kwam een locomotief aanrijden om over het spoor te rijden. De machinist zag daar twee wagons staan terwijl er toch een groen sein was.” Tot onveilige situaties heeft dit volgens de woordvoerder niet geleid vanwege de lage snelheid waarmee mag worden gereden: “Het gaat om een rangeerterrein waar een maximumsnelheid van 40 kilometer geldt.”

Veiligheidswaarschuwingen

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaf naar aanleiding van de problemen met het veiligheidssysteem twee veiligheidswaarschuwingen. De inspectie stelde op 11 juni vast dat locomotieven van het type G2000 en G1206 niet meer zelfstandig over het spoor mogen rijden. Zij mogen alleen nog maar rijden in een combinatie van acht assen. Dat betekent dat er achter deze locomotieven altijd een wagon moet hangen. Dit is een landelijke maatregel.

De maatregel werd op 27 juni verder uitgebreid toen er bleek dat twee wagons op het emplacement opnieuw niet konden worden gedetecteerd. Op Maasvlakte West mogen nu losse wagons alleen nog worden opgesteld in combinaties langer dan driehonderd meter.

Rangeren kost meer tijd

Drost: “Naar aanleiding van de storingen in de detectie zijn direct maatregelen getroffen om de veiligheid te waarborgen. De veiligheid is dus niet in het geding geweest. Het heeft wel geleid tot extra handelingen voor onze klanten, hetgeen wij betreuren.”

Drost: “Het is mogelijk dat het rangeren nu meer tijd kost. Dit is afhankelijk van het type locomotief (G2000 of G1206, red.) en of je lokaal rangeert met losse wagons. Doorgaans worden containerterminals complete treinen ingezet en daarmee is de hinder beperkt.”

Slijpprogramma om roest te verwijderen

Oorzaken van de problemen zijn onder meer vervuiling op het spoor en roestvorming. Er zijn twee stukken spoor verwijderd en voor nader onderzoek naar het laboratorium gebracht.

Donderdagnacht 23 augustus is er met een slijpprogramma begonnen die de roestvorming op het spoor moet verwijderen. 

Volgens Keyrail kunnen alle treinen nog steeds worden afgewikkeld.

Treinbotsing Maasvlakte april

Op de Maasvlakte vond in april van dit jaar een botsing plaats tussen twee containertreinen. Daarbij raakte een machinist een hoofdwond op. Volgens Drost had het daarbij niet te maken met het wegvallen van de detectie. “Deze aanrijding vond plaats op NCBG, niet centraal bediend gebied. Daar is dus geen detectie aanwezig en daarom geldt daar rijden op zicht.”

Marieke van Gompel 

Lees ook:
Botsing van twee containertreinen op Maasvlakte

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Problemen veiligheidssysteem op rangeerterrein Maasvlakte”

Machinist|24.08.12|16:46

Het blijft wel weer vreemd dat de infrastructuur van keyrail niet veilig functioneerd en alle problemen die dat oplevert op de vervoerders wordt afgewenteld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.