
Minder rood sein-passages door invoering ATB Vv
Het komt steeds minder vaak voor dat een trein in Nederland door een rood sein rijdt. Dat blijkt uit het rapport ‘STS-passages 2011’ van de Inspectie leefomgeving en transport. Vooral de uitbreiding van de automatische treinbeïnvloeding naar ATB Vv (verbeterde versie) heeft er voor gezorgd dat het aantal keren dat er door een stoptonend sein is gereden is afgenomen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Spijtig dat ATB-Vv tot nu toe zo beperkt is ingevoerd.
Barendrecht (2009) en Amsterdam (2012) werden eerst niet gezien als urgent en bij nader inzien wel.
Vreemd genoeg is afweging tegen ERTMS (ook) een remmende factor voor ATB-Vv.
Royale uitrol van ATB-Vv staat in geen verhouding tot ERTMS, zowel in geld als in tijd.
Het zou de bruikbaarheid van de bestaande beveiliging verlengen en de tijd scheppen om de investering in vervanging door ERTMS haalbaar te maken in gelden tijd.