Dit doen Europese spoormaatschappijen om energieverbruik te reduceren

Het treinstation van Mendrisio Binario in Zwitserland. © SBB CFF FFS

Spoorwegmaatschappijen zijn grootgebruikers van stroom. Veel bedrijven maken daarom werk van maatregelen om hun energieverbruik terug te dringen, nu en energieprijzen zijn geëxplodeerd. NS blijft dankzij een energiecontract tot en met 2024 relatief buiten schot, maar elders in Europa halen vervoerders al stevig de broeksriem aan. Een overzicht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers en Nick Augusteijn

1 reactie op “Dit doen Europese spoormaatschappijen om energieverbruik te reduceren”

A C F Sierts|07.11.22|10:23

Zo opzienbarend is de snelheidsbeperkingsmaatregel van SBB voor op tijd rijdende treinen in de Gotthard Basistunnel niet. Waarom zou je een trein die op tijd is voluit laten rijden? Elke trein heeft rijtijdmarge en bij voluit rijden kom je domweg te vroeg aan. Pure energieverspilling én storend voor de reiziger omdat je vervelend lang op het volgende station stilstaat.
Ook NS kende vroeger op het dienstkaartje de begrippen Dienstsnelheid en Inhaalsnelheid. Niks nieuws onder de zon derhalve.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.