
Dit doen Europese spoormaatschappijen om energieverbruik te reduceren
Het treinstation van Mendrisio Binario in Zwitserland. © SBB CFF FFS
Spoorwegmaatschappijen zijn grootgebruikers van stroom. Veel bedrijven maken daarom werk van maatregelen om hun energieverbruik terug te dringen, nu en energieprijzen zijn geëxplodeerd. NS blijft dankzij een energiecontract tot en met 2024 relatief buiten schot, maar elders in Europa halen vervoerders al stevig de broeksriem aan. Een overzicht.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Zo opzienbarend is de snelheidsbeperkingsmaatregel van SBB voor op tijd rijdende treinen in de Gotthard Basistunnel niet. Waarom zou je een trein die op tijd is voluit laten rijden? Elke trein heeft rijtijdmarge en bij voluit rijden kom je domweg te vroeg aan. Pure energieverspilling én storend voor de reiziger omdat je vervelend lang op het volgende station stilstaat.
Ook NS kende vroeger op het dienstkaartje de begrippen Dienstsnelheid en Inhaalsnelheid. Niks nieuws onder de zon derhalve.