ProRail

“Grote storing bij Rotterdam had binnen half uur opgelost kunnen worden”

2018, NS Martijn van Vulpen/Mik Snitselaar

De storing die eind juli plaatsvond in Rotterdam en ervoor zorgde dat het treinverkeer rond de stad in de avond een aantal uur stillag, kwam voort uit een probleem met een applicatie dat al eerder was voorgekomen. “Als we ons hadden gerealiseerd dat het hierom ging, hadden we het probleem binnen een half uur kunnen oplossen. Achteraf gezien is dat zuur”, vertelt Arjen Boersma, directeur ICT bij ProRail.

Dat het back-upsysteem niet zou functioneren is volgens Boersma een misvatting. “Er was oorspronkelijk kapotte hardware in de berichtenserver waarmee de verschillende applicaties met elkaar communiceren. Om te voorkomen dat zoiets problemen geeft, wordt er automatisch overgeschakeld op een andere server”, verklaart Boersma tegenover SpoorPro.

“Dat werkte voor bijna alle applicaties goed. Alleen de applicatie die verantwoordelijk was voor het aangeven van de positie van de verschillende treinen rond Rotterdam bleef zoeken naar de server waarop de hardware kapot was gegaan en deze applicatie werkte daardoor niet. Hierdoor was vervolgens de positie van andere treinen rond Rotterdam voor machinisten niet zichtbaar en dat zorgt voor onveilige situaties”, aldus Boersma.

‘Hadden al een oplossing klaarliggen’

Hoewel kapotte hardware in de berichtenserver niet veel voorkomt bij ProRail, was de zoekende applicatie iets wat de spoorbeheerder al eerder was tegengekomen. “We hadden er zelfs al een oplossing voor klaarliggen die wij landelijk gingen uitrollen. Maar omdat we gefocust waren op de kapotte hardware in de berichtenserver, hadden we ons op dat moment niet gerealiseerd dat dit ook nu het probleem veroorzaakte. Als we dit eerder hadden geweten, hadden we het probleem snel opgelost en hadden spoorgebruikers waarschijnlijk nauwelijks iets van de storing gemerkt. Een vergelijkbaar incident dat hierdoor veroorzaakt werd hebben we wel snel kunnen oplossen.”

De problemen bij Rotterdam hebben volgens Boersma echter wel vaart gezet achter het landelijk uitrollen van de oplossing voor de softwarefout. “We zijn deze week bezig met het repareren van de fout op de laatste posten. Dus dit probleem kan nu niet meer voorkomen”, benadrukt hij.

ProRail begrijpt dat beeld van regelmatige storingen ontstaat

Deze recente grote storing zorgde voor vragen uit de politiek. Zo stelde de VVD begin augustus kamervragen over het onderwerp en benoemde hierbij dat het al de derde grote storing is in de afgelopen twee jaar bij ProRail en NS. Deze storingen legden het treinverkeer op landelijk niveau stil. Boersma legt uit dat de storing van Rotterdam geen landelijke storing was en geeft ook aan dat de cijfers niet laten zien dat dit jaar de hoeveelheid ICT-storingen toeneemt.

“Dit beeld is ontstaan door de twee telefoniestoringen vorig jaar bij ProRail en een storing eerder dit jaar bij NS waardoor landelijk het treinverkeer stilgelegd is. Ik begrijp absoluut dat dit beeld zo ontstaat vanwege de grote impact die een IT storing kan hebben. Daar zijn we ons heel erg van bewust. De meeste storingen worden gelukkig heel snel opgelost zonder impact voor het treinverkeer, maar we moeten dit soort grote klappers echt zien te voorkomen”.

Juiste informatie

Boersma ziet dan ook nu geen structurele problemen in het hoog beschikbare IT-landschap die om oplossing vragen. “Als één van de grootste IT-organisaties van Nederland, ontkom je er niet aan dat er soms nieuwe problemen ontstaan. Maar we hebben hele goede back-upsystemen en fall-back scenario’s, wat inhoudt dat zelfs wanneer een post volledig afbrandt, we die post binnen vier tot zes uur weer ergens anders operationeel kunnen hebben.”

Boersma zegt desondanks altijd gefocust te blijven op het steeds beter kunnen afhandelen van problemen. “Het digitale landschap blijft groeien. Dus je wilt scherp blijven om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk uitvalt. In dit specifieke geval zijn er een aantal leerpunten op het gebied van afhandeling. We willen er in de toekomst echt voor zorgen dat iedereen over de juiste informatie beschikt en die kan gebruiken op het moment dat het nodig is.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

1 reactie op ““Grote storing bij Rotterdam had binnen half uur opgelost kunnen worden””

A C F Sierts|03.09.22|08:04

Het is bijzonder prijzenswaardig dat ProRail ICT op deze transparante wijze naar buiten treedt. Dit heeft ook als winstpunt dat misverstanden en denkfouten gesignaleerd kunnen worden. En daar is hier dus overduidelijk sprake van! Arjen Boersma stelt hierboven (ik citeer) “ de positie van andere treinen rond Rotterdam voor machinisten niet zichtbaar en dat zorgt voor onveilige situaties”. Dit is een serieuze denkfout, en laat m.i. zien dat het treinverkeer (wederom…) ten onrechte is stilgelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.