metro-ret
Jaarverslag

Jaarverslag RET: toename reizigers met 4 procent ten opzichte van 2020

De RET heeft donderdag haar jaarverslag over het jaar 2021 gepresenteerd. Daaruit blijkt dat het openbaarvervoerbedrijf voor Rotterdam en omgeving langzaam herstelt van twee rampzalige coronajaren. Het aantal reizigers nam in 2021 met 4 procent toe ten opzichte van 2020. Het aantal reizigers lag in 2021 nog wel 44 procent lager dan van voor de coronapandemie in 2019.

Algemeen directeur Maurice Unck van de RET: “Van een stabiel bedrijf veranderden we door de coronacrisis in een organisatie in crisisstand. Dat heeft veel gevraagd van reizigers en collega’s. Dit jaar gaan we op zoek naar een nieuw evenwicht. We verwachten dat de terugkeer van reizigers en gerichte overheidssteun ons klaarstomen om weer te groeien en bij te dragen aan de verstedelijking en de klimaatopgave.”

Rampjaren

2020 was een absoluut dieptepunt in de rijke historie van de RET. De gevolgen van de coronapandemie werden in 2021 pijnlijk tastbaar voor reizigers en RET-medewerkers. Unck: “We moesten moeilijke keuzes maken: we schaalden de dienstregeling van bus, tram en metro af en op twee tramlijnen rijden we niet meer standaard met conducteurs. Daarnaast bereidden we de krimp van ons team servicemedewerkers voor. Noodgedwongen, buitengewoon pijnlijke maatregelen die we liever niet namen.”

In het jaarverslag spreekt RET-directeur Unck zijn dank uit aan de collega’s die ondanks de zware omstandigheden, waaronder bezuinigingen, er toch stonden voor de reizigers binnen de regio Rotterdam. Corona speelde ook een rol in een andere uitdaging voor de RET in 2021: een tekort aan inzetbare voertuigen om de metrodienstregeling volledig te kunnen rijden. De RET benadrukt nu dat er dankzij een nieuw verbeterprogramma een stijgende lijn zit in het aantal beschikbare metrovoertuigen.

Vooruitkijken

Voor het eerst sinds het uitbreken van de coronapandemie in 2020 boekte de RET over 2021 weer winst. Een bescheiden winst van 1,2 miljoen euro, maar met het loslaten van alle coronamaatregelen in 2022 lijkt de RET weer ‘Aardig Onderweg’. “Al sinds het begin van de pandemie bewegen we mee met de samenleving”, stelt Unck. “Dat zie je terug in de reizigerscijfers: we zitten nu op 75-80% van vóór corona en verwachten dat dit percentage in de loop van 2022 verder toeneemt.”

In plaats van crisismanagement kan de RET nu weer voorzichtig vooruit kijken. Voor dit jaar staan er dan ook een aantal nieuwe prestaties op de planning voor de regiovervoerder, waaronder de verlening van metrolijn B naar het metrostation aan zee bij Hoek van Holland Strand. Ook zullen er 42 nieuwe zero emissie bussen instromen en volgt later dit jaar de invoering van nieuwe betaalvormen in het openbaar vervoer, waaronder betalen met een mobiele telefoon.

Cijfers over 2021

• Instappers: 99 miljoen (+4% ten opzichte van 2020, -44% t.o.v. 2019)
  • Reizigerskilometers: 533 miljoen (+6% ten opzichte van 2020, -42% t.o.v. 2019)
  • Nettoresultaat: 1,2 miljoen euro

De totale opbrengsten over 2021 bedroegen 477 miljoen euro, tegen 470 miljoen euro in 2020. De opbrengsten uit kaartverkoop bedroegen 150 miljoen euro, een stijging van 5 miljoen euro ten opzichte van 2020. Overige inkomsten (een combinatie van onder andere exploitatiebijdragen (incl. beschikbaarheidsvergoeding) en werken die de RET in opdracht van derde partijen uitvoert) waren 327 miljoen euro over 2021.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.