Directeur John Voppen van ProRail, foto: ANP

John Voppen: “Onvoldoende geluisterd naar treinverkeersleiders”

Bij besluiten heeft de leiding van ProRail onvoldoende geluisterd naar treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders. Dat zegt ProRail-directeur John Voppen in reactie op berichtgeving over de problemen bij de verkeersleiding. “Ik snap dat mensen boos zijn, in het verleden zijn zaken niet goed aangepakt. We hadden forser moeten ingrijpen toen bleek hoe moeilijk het is om een robuuste bezetting op de posten te realiseren”, aldus de directeur.

De koers is volgens Voppen nu anders. Er zou zijn geleerd van het verleden en problemen worden nu met medewerkers aangepakt “door onder meer beter te luisteren en gehoor te geven aan hun zorgen”. Voppen geeft uitvoering aan deze koers samen met de nieuwe directeur Verkeersleiding Hans Smits en operationeel directeur Ans Rietstra. ProRail verwacht in 2022 de eerste verlichting voor de 750 treinverkeersleiders door inzet van nieuw opgeleide treinverkeersleiders.

Ondertussen zegt de spoorbeheerder er alles aan te doen om hinder voor reizigers te voorkomen, al zal dat vanwege de nijpende situatie niet altijd mogelijk zijn.

‘Groter risico op fouten door werkdruk’

Een treinverkeersleider van de post in Rotterdam stelde deze week in een interview met SpoorPro dat de hoge werkdruk met zich meebrengt dat er een groter risico is op fouten. “Als er een flinke calamiteit is en je kunt het niet aan, dan sta je er mogelijk wel alleen voor. Ik heb wel eens gehad dat ik te weinig informatie doorkreeg.”

“Op een gegeven moment heb ik gezegd: ik kan dit niet meer. Ik moet meer informatie hebben. Als je de situatie niet veilig kunt houden, moet je ermee stoppen. Dat is het allerlaatste wat een treinverkeersleider wil doen, wij zitten hier juist om ervoor te zorgen dat alles rijdt. Maar wij zitten hier ook om keuzes te maken die wel voor de veiligheid gaan.”

Weinig ruimte voor pauze en verlof

Vakbondsbestuurder Jerry Piqué van CNV Vakmensen meldde in mei aan SpoorPro dat de onderbezetting het moeilijk maakt voor medewerkers van verkeersleidingsposten om verlof of pauze te nemen. ProRail stemde er op verzoek van de bonden mee in dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de werkbeleving op verkeersleidingsposten.

Het AD meldde deze week dat de problemen bij de treindienstleiding van ProRail veel groter zijn dan tot nu bekend. Met name op de belangrijkste post in Utrecht zou de situatie “totaal verziekt” zijn. Betrokkenen vertelden dat de onvrede al tijden groot is onder de verkeersleiders. Zij klagen over “een hoge werkdruk” en voelen zich al jaren niet gehoord door de directie van ProRail. De situatie zou zo uit de hand zijn gelopen dat op de post in Utrecht ongeveer de helft van het personeel niet aan het werk is door ziekte of onvrede.

Vorige week maakte ProRail bekend een compensatietoeslag toe te kennen aan treinverkeersleiders. Hoewel de spoorbeheerder belooft dat in 2022 verlichting zal komen door de instroom van nieuwe opgeleide treinverkeersleiding, is de verwachting dat de bezettingsproblemen tot halverwege 2023 zullen aanhouden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

John Voppen: “Onvoldoende geluisterd naar treinverkeersleiders” | SpoorPro.nl
Directeur John Voppen van ProRail, foto: ANP

John Voppen: “Onvoldoende geluisterd naar treinverkeersleiders”

Bij besluiten heeft de leiding van ProRail onvoldoende geluisterd naar treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders. Dat zegt ProRail-directeur John Voppen in reactie op berichtgeving over de problemen bij de verkeersleiding. “Ik snap dat mensen boos zijn, in het verleden zijn zaken niet goed aangepakt. We hadden forser moeten ingrijpen toen bleek hoe moeilijk het is om een robuuste bezetting op de posten te realiseren”, aldus de directeur.

De koers is volgens Voppen nu anders. Er zou zijn geleerd van het verleden en problemen worden nu met medewerkers aangepakt “door onder meer beter te luisteren en gehoor te geven aan hun zorgen”. Voppen geeft uitvoering aan deze koers samen met de nieuwe directeur Verkeersleiding Hans Smits en operationeel directeur Ans Rietstra. ProRail verwacht in 2022 de eerste verlichting voor de 750 treinverkeersleiders door inzet van nieuw opgeleide treinverkeersleiders.

Ondertussen zegt de spoorbeheerder er alles aan te doen om hinder voor reizigers te voorkomen, al zal dat vanwege de nijpende situatie niet altijd mogelijk zijn.

‘Groter risico op fouten door werkdruk’

Een treinverkeersleider van de post in Rotterdam stelde deze week in een interview met SpoorPro dat de hoge werkdruk met zich meebrengt dat er een groter risico is op fouten. “Als er een flinke calamiteit is en je kunt het niet aan, dan sta je er mogelijk wel alleen voor. Ik heb wel eens gehad dat ik te weinig informatie doorkreeg.”

“Op een gegeven moment heb ik gezegd: ik kan dit niet meer. Ik moet meer informatie hebben. Als je de situatie niet veilig kunt houden, moet je ermee stoppen. Dat is het allerlaatste wat een treinverkeersleider wil doen, wij zitten hier juist om ervoor te zorgen dat alles rijdt. Maar wij zitten hier ook om keuzes te maken die wel voor de veiligheid gaan.”

Weinig ruimte voor pauze en verlof

Vakbondsbestuurder Jerry Piqué van CNV Vakmensen meldde in mei aan SpoorPro dat de onderbezetting het moeilijk maakt voor medewerkers van verkeersleidingsposten om verlof of pauze te nemen. ProRail stemde er op verzoek van de bonden mee in dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de werkbeleving op verkeersleidingsposten.

Het AD meldde deze week dat de problemen bij de treindienstleiding van ProRail veel groter zijn dan tot nu bekend. Met name op de belangrijkste post in Utrecht zou de situatie “totaal verziekt” zijn. Betrokkenen vertelden dat de onvrede al tijden groot is onder de verkeersleiders. Zij klagen over “een hoge werkdruk” en voelen zich al jaren niet gehoord door de directie van ProRail. De situatie zou zo uit de hand zijn gelopen dat op de post in Utrecht ongeveer de helft van het personeel niet aan het werk is door ziekte of onvrede.

Vorige week maakte ProRail bekend een compensatietoeslag toe te kennen aan treinverkeersleiders. Hoewel de spoorbeheerder belooft dat in 2022 verlichting zal komen door de instroom van nieuwe opgeleide treinverkeersleiding, is de verwachting dat de bezettingsproblemen tot halverwege 2023 zullen aanhouden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.