Kaartenautomaat DB

CER: tegen 2030 moet er een naadloos Europees ticketingsysteem zijn

Internationale treintickets die verder vooruit geboekt kunnen worden via meer verschillende platforms en een betere ondersteuning bij vertragingen. Het zijn de eerste stappen in de richting van een naadloos ticketingsysteem dat in 2030 gerealiseerd moet zijn. Dat blijkt uit een nieuw visiedocument van de CER. Volgens NS-topvrouw Marjan Rintel “een enorme eerste stap in de goede richting”. 

De routekaart van de Europese brancheorganisatie voor spoorbedrijven CER werd op 8 oktober gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in Parijs. In het visiedocument staat onder meer dat de CER-leden zich tegen het jaar 2025 verbinden aan de eerste acties, zoals het verlengen van de boekingshorizon en het breder beschikbaar maken van tickets. Daarnaast zegden de leden toe er voor te zullen zorgen dat reizigers op (internationale) reizen met meerdere vervoerders beter worden ondersteund bij verstoringen of vertragingen. Vijf jaar later moet er een volledig naadloos systeem zijn gerealiseerd.

Geïntegreerde dienstregeling

De bijeenkomst, die volgde op de aankomst van de Connecting Europe Express in Parijs, werd onder meer  bijgewoond door Kristian Schmidt van de Europese Commissie en Christopher Irwin van de European Passenger Federation. Zij gaven hun visie op de toekomst van internationaal treinreizen en in het bijzonder ticketing.

De afgelopen jaren hebben Europese spoorbedrijven volgens de CER gewerkt aan de voorwaarden om dit voor elkaar te krijgen. Zaken zoals de specificaties voor de verkoop van treinkaartjes via verschillende digitale kanalen, een geïntegreerde dienstregeling voor heel Europa en de basis voor het volledig geharmoniseerd digitaliseren van tickets.

Langetermijnvisie 2030

Het einddoel is om passagiers een naadloze gebruikerservaring te bieden bij het zoeken, kiezen en boeken van hun treindiensten, inclusief first- en last-mile-vervoer. Reizigers zouden tegen 2030 toegang moeten hebben tot eenvoudige, betrouwbare en uitgebreide online-informatie over dienstregelingen, prijzen, betrouwbare realtime informatie en tickets kunnen kopen voor (spoor)vervoersdiensten.

Dit zowel voor binnenlandse (stedelijke, regionale, langeafstands) als internationale treinreizen. Tickets die zijn uitgegeven door verschillende vervoerders en ticketverkoopunten moeten gemakkelijk in heel Europa worden geaccepteerd. In geval van een verstoring of vertraging moeten reizigers gemakkelijk informatie kunnen krijgen over het vervolg van hun reis en over hun passagiersrechten.

Nadeel

Volgens NS-topvrouw Marjan Rintel is ticketing voor internationale treinen enorm in het nadeel ten opzichte van de luchtvaart. Daarom moet de sector er keihard aan werken om die achterstand in te halen, vindt Rintel. “Reizigers moeten een naadloze gebruikerservaring hebben bij het zoeken, selecteren en kopen van hun treinkaartje. Dat betekent bijvoorbeeld tot twaalf maanden van tevoren boeken en tickets van verschillende leveranciers die eenvoudig geaccepteerd worden in heel Europa. Deze Roadmap is daarom een ​​enorme eerste stap”.

De CER is klaar om te leveren, zegt directeur Alberto Mazzola. “We hebben ons gecommitteerd aan een reeks acties die zullen zorgen voor een naadloze ticketing-ervaring tegen 2025, waardoor het spoor nog aantrekkelijker wordt als een groene en betaalbare vervoersoplossing. We nodigen alle relevante belanghebbenden uit om de Roadmap te steunen en ons te helpen om samen de EU Green Deal-doelstelling te realiseren.”

Bekijk hier het volledige position paper van de CER over ticketing.

Lees ook:


U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “CER: tegen 2030 moet er een naadloos Europees ticketingsysteem zijn”

Marc Busio|12.10.21|10:23

Iets in Europees verband proberen te organiseren is de beste kans op mislukking. Alleen als er vele miljarden te verdelen zijn bestaat er een kans dat we het in Europa ergens voor een tijdje over eens kunnen worden. In alle andere gevallen probeert ieder land te behouden wat het heeft en anders gaat het gewoon dwarsliggen. Wat dat betreft zullen nationale spoorwegbedrijven die al anderhalve eeuw lang amper over hun landsgrenzen hebben gekeken niet anders handelen dan hun regeringen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.