ProRail-topman Pier Eringa, foto: ProRail

Pier Eringa wil knokken voor politieke en emotionele aandacht infrastructuur

Infrabeheerders zijn te bescheiden over alles waar zij mee bezig zijn. Terwijl meer aandacht hard nodig is om de noodzakelijke investeringen te realiseren, zegt voorzitter Pier Eringa van NGinfra in gesprek met Infrasite. “Ja, infrastructuur kost veel geld, maar het is ook van enorme waarde.”

Alliander, Port of Rotterdam, Schiphol, ProRail, Vitens en Rijkswaterstaat wisselen al de nodige jaren kennis met elkaar uit binnen Next Generation Infrastructures, kortweg NGinfra. Daarbij hebben ze onder meer veel oog voor wetenschappelijk onderzoek. De naamsbekendheid van de organisatie is echter beperkt, stelt voorzitter Pier Eringa vast. En daar valt dus veel te winnen.

Concrete acties

“De onderlinge samenwerking is prima en er zijn veel goede ideeën. Maar die moeten ook op de agenda komen en tot concrete acties leiden. Er gebeuren mooie dingen op het gebied van infrastructuur en daar wordt eigenlijk een te bescheiden positie over ingenomen. En dat maakt het lastiger boodschappen af te geven aan politiek Den Haag, zoals: wees zuinig op de infra die je hebt. Beheer en onderhoud kosten veel geld, maar als je het niet goed voor elkaar hebt kun je voor vervelende verrassingen komen te staan.”

Lees het volledige verhaal bij zusteruitgave Infrasite.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is vakredacteur bij ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.