schipholtunnel

Franse overheid eist ruimte voor trein als voorwaarde steun Air France

Luchtvaartmaatschappij Air France krijgt net als KLM van zijn nationale overheid een lening van enkele miljarden euro’s om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. Een van de voorwaarden van de Franse overheid is dat Air France korte binnenlandse vluchten schrapt. “Als er binnen Frankrijk een mogelijkheid bestaat om met de trein te reizen in minder dan 2,5 uur, moet dat de regel worden’’, aldus minister van Economische Zaken Bruno Le Maire.

Air France KLM heeft het zwaar omdat ruim 90 procent van zijn vliegtuigen aan de grond staat als gevolg van de coronacrisis. Via een toespraak op zijn Twitter-account laat Le Maire weten dat de 7 miljard euro aan leningen geen ‘blanco cheque’ zijn voor Air France. Naast het schrappen van korte binnenlandse vluchten, moet het bedrijf ook overschakelen op schonere brandstof en bij de aanschaf van nieuwe toestellen, gaan voor de meest zuinige en schone modellen. Air France moet de komende vijf jaar zijn CO2-uitstoot op binnenlandse vluchten halveren.

TGV

Korte binnenlandse vluchten mogen alleen nog gebruikt worden met een aansluiting op een internationale vlucht. In plaats daarvan moeten mensen de trein nemen voor bestemmingen in eigen land die binnen 2,5 uur te bereiken zijn. In de praktijk geldt dat voor vrijwel alle grote Franse steden. Zo rijdt de TGV binnen twee uur van Parijs naar Lyon.

Van de lening komt 4 miljard euro van banken, maar de Frankrijk staat garant voor 90 procent van dit bedrag. De rest komt rechtstreeks uit de Franse schatkist. In Nederland zegde de overheid op 24 april een lening van 2 tot 4 miljard euro toe aan KLM. Ook in Nederland is vanuit verschillende hoeken de oproep gedaan om vergaande duurzaamheidseisen te verbinden aan de steunmaatregelen.

Bijdrage KLM

Tot nu toe zijn deze beperkt tot de formulering dat KLM een bijdrage moet leveren aan duurzaamheid en hinderbeperking, bijvoorbeeld door het aantal nachtvluchten terug te brengen. De trein als alternatief wordt niet genoemd, net als het schrappen van korte vluchten. De komende tijd wordt de precieze vormgeving van de steunmaatregel nader uitgewerkt en worden de voorwaarden in overleg met KLM afgesproken.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.